جلسه پیرامون مسائل درمانی و داروئی بازنشستگان صنعت مس


در مورخه چهار شنبه ۱۴۰۰/۸/۵ راس ساعت ۱۰:۳۰ جلسه ای پیرامون مسائل و مشکلات درمانی و داروئی بازنشستگان سراسر کشور در سالن کنفرانس موسسه صندوق بازنشستگی کرمان با حضور مدیر امور بهداشت و درمان، دکتر معتمد مجتمع مس سرچشمه/مدیر امور بازنشستگان،دبیرو اعضای هیات مدیره کانون بازنشستگان برگزار گردید،ذیلاً بطور اجمال موارد و مسائل مطرح شده را به اگاهی می رساند:
۱-ابتدا اقای دکتر ضیائی پور مدیر امور بهداشت و درمان گزارشی از عملکرد چند ساله گذشته ان امور در زمینه های کیفیت و بهبود وضعیت درمانی ،توسعه مراکز و برنامه های در دست اقدام و اینده را مشروحاً به اطلاع حاضرین در جلسه رساندند،ضمناً مشکلات و کمبود های امور بهداشت و درمان را با توجه به ازدیاد جمعیت اماری ناشی از افزیش مشمولین تامین اجتماعی بیان داشتند و از مدیر امور بازنشستگان و کانون تقاضای همکاری در زمینه طرح مشکلات با مقامات مس گردیدند،سپس دکتر زاد صالحی پزشک معتمد شرکت نیز گزارشی از وضعیت موجود و برنامه های در دست اقدام از جمله مکانیزه نمودن کلیه اقدامات و قراردادهای درمانی و داروئی در اینده نزدیک و راهکارهایی جهت نظارت بر بهداشت و درمان کارکنان و بازنشستگان عنوان داشتند.
سپس مدیر امور بازنشستگان اشاره ای به مشکلات و نارسائی های موجود داشتند و از مدیریت امور درمان خواستند که با توجه به کثرت جمعیت بیمه شده مس نیاز به مکانیزه نمودن بیش از پیش احساس میگردد و باید با همکاری و همفکری در کمترین زمان ممکن طرح مکانیزه عملیاتی گردد سپس دبیرکانون‌ بازنشستگان ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات بسیار موثر کادر درمان مس در زمینه توسعه و تقویت مراکز درمانی و دارویی در اقصی نقاط کشور که بازنشستگان سکونت دارند و همچنین پاسخگویی و توجه خاص مدیر امور درمان به جامعه پیشکسوتان سوالات بازنشستگان را مطرح نمودند :
سوال :چرا تعرفه های های عینک در دندانپزشکی ،دندان مصنوعی ،ایمپلنت و… به آگاهی بازنشستگان نمی رسد؟ جواب :سقف تعرفه‌های مصوب پرداخت می‌شود ولی در دستورالعمل تهیه شده جدید که به تصویب شرکت برسد اینگونه موارد آنلاین به اطلاع خواهد رسید.
سوال: بیماری های دیابت ،انسولین، فشار خون و این قبیل هر ماه بایست، پزشک متخصص مراجعه و ویزیت شوند که علاوه بر تحمیل هزینه به شرکت مس ،اتلاف وقت ،مشکلات ایاب و ذهاب را در پی دارد؟
جواب :چون این قبیل بیماری ها حتماً بایست مرتباً با انجام آزمایشات کنترل و داروی آنان کم و زیاد شود لذا امکان ویزیت در دراز مدت وجود ندارد و خطراتی بیمار را تهدید خواهد کرد ،لذا لازم است فقط با تشخیص پزشک معالج این داروها تجویز گردد.
سوال برخی از تعرفه ها نسبت به سال گذشته حذف شده ؟
جواب: خیر، نسبت به سال گذشته بین ۱۰ تا ۳۰ % افزایش تعرفه داریم، ضمناً حق نگهداری معلولیت به ۳ برابرافزایش و قبلاً فقط برای فرزندان بازنشسته بود ولی اکنون تصویب شده به خود بازنشسته و همسر نیز همین مبلغ اعطا گردد.
سوال :فاصله تحویل اسناد پزشکی تا پرداخت وجه آن زیاد است و عدم آگاهی از پروسه زمانی؟
جواب: قبلا میانگین پرداخت ۵۹ روز بود ولی اکنون میانگین ۳۰ روز تقلیل یافته. ضمنا در طرح جدید و پیش‌نویس دستورالعمل مراحل پروسه به صورت آنلاین می شود .
سوال: داروهای پوستی به چه نحوه پرداخت می شود؟
جواب: هر دارویی بنا به تشخیص پزشک جنبه درمانی داشته باشد پرداخت می شود زیبایی، مشکلات پوستی مادرزادی، سوختگی ها .
سوال: آیا تعویض فیلتر ،بردو شیر سه طرفه دستگاه اکسیژن ساز پرداخت‌ میشود ؟
جواب :بله سقف تعرفه ها در این مورد پرداخت می گردد.
سوال:ایا هزینه سمعک و تعمیر ان رامی پردازید؟ جواب: بله در دستورالعمل جدید دیده شده هر سه سال سقف تا ۹ میلیون تومان هزینه سمعک و پنج درصد آن سالیانه بابت تعمیرات پرداخت خواهد شد
سوال: بازنشستگان ساکن اصفهان و شهرهای شمالی خواستار عقد قرارداد بیمارستانی و دارویی هستند آیا اقداماتی صورت گرفته؟ جواب :در اصفهان علیرغم تلاش فراوان پزشک معتمد تهران و پیگیری‌های کانون موفق به عقد قرارداد نشده ایم ولی از کانون بازنشستگان تقاضا می‌شود حداقل سه مرکز بیمارستانی، داروخانه ،mri، سونوگرافی در شهر اصفهان را شناسایی و با ذکر آدرس و تلفن ارسال تابطور جدی پیگیری شود در شهرهای شمالی بنا به پراکندگی و تعداد اندک بازنشستگان در نظر داریم در طرح جدید مشکل را به نحوی حل و فصل نمائیم.
سوال :بیماران دارای مشکلات ریوی و تنفسی از بروکراسی اداری و مشکلات مواجه شکایت دارند آیا راهکاری جهت سهولت آنان در نظر دارید؟
جواب: این بیماران حتما ًبایست تحت نظر پزشک معالج باشند و استفاده از اسپری تنفسی چون کورتون دارد در درازمدت مشکلاتی به وجود می آورد، در نظر داریم که در آینده نزدیک از وجود مدد کار اجتماعی جهت مساعدت این بیماران استفاده نماییم.
سوال :مسیر تحویل -تائید و پرداخت هزینه های پزشکی دست و پاگیر و طولانی است چه راهکاری دارید؟
جواب: طرح در دست اقدام و انشااله به زودی اجرایی کردن این مسیر را به صورت آنلاین روزانه و حتی پرداخت ها نیز در کمترین زمان ممکن انجام خواهد شد.
مجدداً دکترزاد صالحی پزشک معتمد شرکت از اقدامات در دست اقدام و اجرایی آن حداکثر ظرف ۶ ماه تا یک سال آینده مطرح نمودند:
*تغییرات در سیستم بررسی و پرداخت هزینه ها به صورت الکترونیک

  • ایجاد دفتر پیشخوان جهت انجام کلیه هزینه های پزشکی با حضور کارشناس فنی بررسی نسخ، مددکار اجتماعی و مسئول صدور دفاتر ،این مورد در شهر مس سرچشمه انجام شده و در حال راه اندازی در شهرهای کرمان- رفسنجان سیرجان ،شهربابک و پاریز هستیم و در فاز بعدی سایر شهرهای محل سکونت بازنشستگان انجام خواهد شد.
    *انعقاد قرارداد با شرکت‌های بیمه‌ای و درمانی و گسترش شبکه طرف قرارداد در کل کشور با بیمارستانها /بیمه های مختلف از طریق سیستم شبکه ای و بدون محدودیت قراردادبیمارستانی
    *دستورالعمل نحوه استفاده از کلیه مراکز درمانی و دارویی در سراسر کشور آماده و عنقریب به امور بازنشستگان و و دفاتر کانون بازنشستگان ارسال تا به آگاهی بازنشستگان برسد .
    *طرح شناسنامه درمانی چکاپ و معاینات کلی جسمانی شاغلین و بازنشستگان که تاکنون نیز تعداد قابل توجهی انجام شده و در شرف تکمیل بصورت مکانیزه می باشد.
    *طرح ایجاد کلینیک درمانی دندانپزشکی مثل در شهرهای مختلف و محل سکونت که در حال حاضر در رفسنجان و شهربابک کلینیک دندانپزشکی فعال شده است .
    *تعرفه های دندانپزشکی شرکت مس در حال حاضر ۵ برابر تعرفه های دولت است
    *هزینه عمل‌های سنگین از قبیل قلب ،سرطان و … با هر مبلغی پرداخت میشود.
  • کلیه هزینه های درمانی و بیمارستانی از طرف شرکت مس پرداخت می‌شود ولی آنچه موردی محدودیت ایجاد کرده تعرفه های دارویی مطابق دستورالعمل های تعرفه دارویی کشور و عدم تحویل داروهای خاص توسط داروخانه ها می باشد طرحی در دست اقدام داریم که نسخه آنلاین توسط پزشک معالج با کد ملی نوشته شود دکتر بلافاصله اعلام می‌کند دارو تحت پوشش بیمه هست یا خیر و چه میزان مشمول بیمه می شود در آن صورت بیمار مخیر است.
    *ایشان درخواست نمودند که بازنشستگان اطلاعات شخصی خود را در سایت هر چه سریع‌تر ثبت نمایند تا وقفه ای در روند اجرائی طرح مکانیزه نسخه آنلاین به وجود نیاید.
  • از تاریخ ۱۴۰۰/۰۲/۰۱ جهت بیماران نیاز به سی تی آنژیو بمانند انژیو معرفی نامه صادر می شود
  • انعقاد قرارداد بیمارستان ام لیلی و داروخانه شبانه روزی رسالت در بندرعباس بیمارستان خاتم الانبیاء و داروخانه دکتر سالاری در شهر بافت ،بیمارستان امام خمینی در شهرستان رابر و یک مرکز بیمارستان در شهر جیرفت از دیگر اقدامات توسعه درمانی می باشد .
    -ضمنا اسامی شرکت کنندگان در جلسه نیز سوالاتی مطرح و پاسخ آنها داده شد
    در پایان مدیر امور بهداشت و درمان از همکاری مدیرامور بازنشستگان و کانون بازنشستگان که همواره از طرح‌ها و برنامه‌های ایشان حمایت و مشکلات را با مقامات مس در میان نهاده اند تا در اجرای طرح‌ها تسریع بعمل اید تقدیر و تشکر نمودند و خواستار این حمایت های عام المنفعه بازنشستگان شدند .
    ضمناً سوالات شخصی و خصوصی بازنشستگان با ایشان در میان گذاشته شد و پاسخ لازم را عنایت نمودند که بطور خصوصی باگاهی انان خواهد رسید :
    این جلسه راس ساعت ۱۴ به پایان رسید.

کانون بازنشستگان صنایع مس ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *