نکاتی در مورد سالمندی

103827828_PhotoA

محققان معتقدند سالمندان یادشان می‌آید که چه گفتند، اما به یاد نمی‌آورند این حرف را به چه کسی زده‌اند.
سالمندان اغلب فراموش می‌کنند که یک حرف خاص را به چه کسی زده‌اند، چرا که صحبت کردند بسیاری از منابع ذهنی تحلیل رفته آن‌ها را مصرف می‌کند.
محققان نشان داده‌اند که بسیاری از سالمندان حافظه خود در مورد اشخاص و مکان‌ها را از دست می‌دهند، چرا که تمرکز زیادی را روی محتوای صحبت‌های خود می‌کنند و دیگر توجه کافی به این موضوع که سخن خود را به چه کسی زده‌اند نمی‌کنند.
هم‌زمان با بالا رفتن سن توانایی شما برای تمرکز کردن کاهش پیدا می‌کند و …
به علت سبک زندگی نادرست ، سن ناتوان شدن کاهش یافته است.
به گفته محققان ، ناتوانی های حرکتی در نسل امروزی با رسیدن به ۶۰ سالگی آغاز می شود ، در صورتی که افراد در نسل های گذشته در سنین بالاتر به این ناتوانی ها دچار می شدند .
بر اساس بررسی ها ، امروزه شمار چشمگیری از افراد با سپری کردن دهه پنجم عمر خود ، به علت ابتلا به برخی بیماری ها ، توانایی راه رفتن طبیعی و انجام دادن کارهای روزمره را از دست می دهند در حالی که پیشتر ، این ناتوانی ها تا پیش از ۷۰ یا ۸۰ سالگی دیده نمی شد.
محققان معتقدند: سبک نادرست زندگی یکی از علل اصلی شروع زودرس ناتوانی در افراد است.
* مهمترین علل کاهش سن ناتوانی را می توان به دو عامل زیر مربوط دانست :
۱-بیماریهای ناشی از کار یا سبک زندگی نادرست به همراه بهداشت نامناسب و فقر غذائی که عموما” بعد از چند سالی ، بخصوص در دوران بزرگسالی ، باعث نقص و ناتوانی جسمی می شود .
۲- اثرات فقر و محرومیت مزمن ، تغذیه نامناسب و عدم دسترسی به مراقبت های بهداشتی اولیه.
فعال ماندن پس از بازنشستگی می تواند به سلامتی کمک کند
تحقیقاتی در آمریکا نشان می دهد که بازنشستگی کامل می تواند برای سلامت انسان مضر باشد.
محققان در این مطالعه به روی ۱۲ هزار و ۱۸۹ نفر دریافتند بازنشستگانی که کارهای پاره وقت یا موقتی انجام می دهند کمتر به بیماری های عمده مبتلا می شوند و بدنشان بهتر کار می کند.
این یافته ها حتی پس از احتساب وضعیت سلامتی جسمی و فکری فرد پیش از بازنشستگی چشمگیر بود.
نتایج این مطالعه که در دانشگاه ایالتی مریلند انجام شد در نشریه “روانشناسی بهداشت شغلی” چاپ شده است.
محققان داده های مربوط به افراد مورد مطالعه که ۵۱ تا ۶۱ سال سن داشتند را در آغاز تحقیقات خود در سال ۱۹۹۲ بررسی کردند.
سالمند کیست و سالمندی چیست ، و ترکیب جمعیتی ایران چگونه است ؟
سالمند کیست؟
سالمندی (عبور از مرز ۶۰ سالگی )
سازمان بهداشت جهانی سالمندی را به ترتیب زیر تعیین می کند :
سالمندجوان
۷۴-۶۰
سالمند
۹۰ – ۷۴ سال
سالمندپیر
۹۰ سال به بالا
در آغاز قرن بیست ویکم قرار داریم قرنی که امید به زندگی برای جهانیان از مرز ۶۶ سال گذشته است .
سالخوردگی جمعیت :
سالخوردگی جمعیت عبارتست از مرحله ای که طی آن افراد سالمند نسبت بیشتری از کل جمعیت را به خود اختصاص می دهد . با کاهش میزان باروری کلی از یک سو و کاهش میزان مرگ وافزایش امید به زندگی از سوی دیگر ، ساختار سنی جمعیت از گروههای سنی جوان تر به پیرتر تغییر می یابد.
سلامت در سالمندان
سالمندان یکی از اقشار جامعه هستند که به مراقبتهای ویژه نیازمندند و لذا از هم اکنون می بایست سازو کارهای مناسب در برنامه ریزیهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و بهداشتی اتخاذ گردد .
سالمندی پدیده طبیعی است که به مرور زمان با تغییرات فیزیولوژیک همراه است روند این تغییرات در افراد مختلف یکسان است ولی سرعت انجام آن متفاوت است . در واقع پیری کاهش قوای روانی و جسمی است که در اثر گذشت زمان روی می دهد و یک فرآیند طبیعی از تغییرات مربوط به زمان است که با تولد شروع شده و در سراسر زندگی ادامه می‌یابد. دوران پس از ۶۰ سالگی را دوران سالمندی مینامند.
آنچه مسلم است از سالمندی نمی توان پیشگیری کرد و همگان را شامل میشود. لیکن با مراقبت و مواظبت میتوان از معلولیتهای ناشی از آن جلوگیری و یا آنها را به تعویق انداخت ،مراقبت از سالمندان نیاز به آگاهیهای فنی و پیچیده ندارد. اگر اطرافیان، افراد خانواده و فرد سالمند بعضی از نکات را بدانند و رعایت کنند، میتوان از بسیاری از حوادث ناگواری که برای سالمندان رخ میدهد پیشگیری نمود و شرایطی را فراهم ساخت که سالمند خود را در خانواده فرد مفیدی احساس کرده و سربار نداند.
ورزش برای سالمندان مفید است
بعضی از افراد مسن تر از فعالیتهای بدنی منظم بیشتر از دیگران سود می برند . امروزه بعضی از مطالعات دلایل ژنتیکی خاصی را برای توضیح این مطلب ارائه نموده اند
مطالعه اخیر نشان می دهد که گروهی از افراد مسن که ورزش می کنند نسبت به سایرین در انجام فعالیتهای بدنی موفق تر هستند و علت شاید مربوط به فاکتورهای شیمیایی باشد که در کنترل فشار خون مؤثر هستند .
نتایج این مطالعه بر اهمیت ورزش کردن تأکید می نمایند و همچنین مکانیسمهای مرتبط با اینکه چرا گروهی از افراد سود بیشتری از فعالیت ورزشی می برند را توضیح می دهد

امتیاز شما

یک نظر “نکاتی در مورد سالمندی

  1. سلام . مرسی از اینکه بالاخره مطلبی میگذارید که وقتی به سایت سر میزنیم دست خالی بر نگردیم اما بیشتر دلمان میخواهد بدانیم که چرا قول مسئولین در رابطه با پرداخت مطالبات بازنشستگان پس از گذشت این همه سال (که آمارش از دستمان در رفته) عملی نمیگردد. اول باید پول داشته باشیم که باآن نانی بخریم و بخوریم تا بتوانیم از این توصیه شما که ورزش خوب است استفاده کنیم وگرنه همان بهتر که دیگران فربه و فریه تر شوند و بازنشسته…………….. . در انتظار اطلاع از وضعیت خودمان . ما بیگانه نیستیم بازنشسته شرکت مسیم. تا زنده ایم بهم رسیدگی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *