گزارش جلسه با دکتر کرباسیان معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران

در مورخه یکشنبه ۹۶/۱۲/۱۳ راس ساعت ۱۰ صبح جلسه ای با حضور جناب اقای دکتر مهدی کرباسیان معاون محترم وزیر و رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، اعضای محترم کانون بازنشستگان و تعدادی از نمایندگان مجمع تهران در محل سازمان ایمیدرو پیرامون مسائل و مشکلات و دغدغه های جامعه پیشکسوتان نسبت به آتیه موسسه صندوق بازنشستگی صنایع مس تشکیل گردید .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در این جلسه ابتدا آقای دکتر کرباسیان ضمن ابراز خرسندی از حضورشان در جمع پیشکسوتان و تقدیر از حاضرین در جلسه از نمایندگان کانون درخواست نمود تا مسائل و مشکلات و دیدگاه‌های خود را بیان نمایند .
۱-ابتدا آقای یداله سالاری عضو محترم هیات مدیره کانون بازنشستگان ضمن تشکر از ایشان که وقتی را تعیین نمودند و مطالب خود را با اشاره به وضعیت نابسامان برخی از شرکت های تحت پوشش و مشارکتی صندوق بیان داشت و با ذکر نمونه های به مانند شرکت یارانه مس که به علت عدم مدیریت های ناصواب امروزه ورشکستگی آن را اعلام و قریب به ۵۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰میلیارد تومان بدهی مالیاتی و بیمه‌ای دارد و امثال این شرکت زیادمی باشند و خسارات وارده بر سرمایه بازنشستگان را چه کسی باید پاسخگو باشد؟!
چرا شرکت‌های تحت پوشش صندوق بعضاً بصورت خانوادگی و عشیره ای اداره شده و می شوند و این عوامل باعث شده امروزه جامعه بازنشستگان حتی امید به پرداخت مستمری ماهیانه خود نداشته باشند تا چه رسد به آینده و افق دورنمای آن ،و در همین ارتباط گزارشی مکتوب نیز تقدیم حضور ایشان گردید. ایشان همچنین از نحوه انتخاب و انتصاب نماینده صندوق بازنشستگی صنایع مس و عدم اطلاع صاحبان واقعی این کرسی حتی مدیر عامل موسسه صندوق بازنشستگی ابراز گلایه مندی نمودند وابراز داشتند ، به فرد انتخاب شده معترض نیستم ولی به نحوه انتخاب که قطعاً عوامل سیاسی پشت پرده دخیل بوده اند معترض خواهیم بود .
۲-در ادامه آقای پورمحمدی با توجه به مسئولیت خود در هیئت مدیره کانون و هیئت مدیره صندوق بازنشستگی سخنان خود را درخصوص دغدغه‌های بازنشستگان و اتیه صندوق بیان داشتند، ایشان اشاره ای به مجاری درآمدی صندوق بازنشستگی از جمله کسورات مستمری شاغلین ،سود شرکت های مشارکتی و یا تحت پوشش و کمک‌های شرکت ملی صنایع مس ایران (اکچوئری )داشتند وبا توجه به وضعیت شرکت ها و عدم سوددهی و بعضاً ورشکسته تنها راه علاج را در تشکیل یک شرکت بورسی دانسته و کلیه شرکتها را زیر مجموعه آن قرار داده تا به صورت علمی و کارشناسان سازماندهی شود . ضمناً در حال حاضر بالاترین کمک ومساعدت جنابعالی به جامعه پیشکسوتان صنعت مس در خصوص الحاق تبصره ۱ ماده ۹۸ می باشد.
ایشان همچنین خرید سهام مس ویا سهام پایدار شرکت های موفق را پیشنهاد دادند تا تعدادی کرسی صندوق بازنشستگی حداقل به دو سهمیه ارتقاء یابد و این موضوع حاکمیت صندوق را مسجل ودر تصمیم گیری ها دغدغه نخواهیم داشت .
۳- سپس حاضرین در جلسه نیز دیدگاههای خود را حول محور توجه بیشتر و ویژه مسئولین به صندوق بازنشستگی و فاصله بین مسئولین و بازنشستگان را عارضه توصیف نمودند چونکه مدیران شرکت ملی صنایع مس ایران پل ارتباطی جهت خواسته‌های بحق جامعه پیشکسوتان با تصمیم گیران ارشد می باشند و همچنین از مستمری پایین کارمندان قبل از دهه ۷۰ دفتر مرکزی تهران که ناشی از عدم احتساب مزایای شغلی آنان می‌باشد را توضیح دادند .
۴- درادامه آقای هوشنگ بنی اسدی دبیر کانون بازنشستگان صنایع مس نیز ضمن تقدیر و تشکر از جناب دکتر کرباسیان ،ضمن تایید گفتار همکاران در خصوص دغدغه خاطرجامعه پیشکسوتان خواستار دستور مساعد در خصوص مطالبات حقوقی و خواسته‌های قانونی جامعه پیشکسوتان شدند . ایشان همچنین ضمن تقدیر و تشکر از زحمات مدیر عامل محترم شرکت ملی صنایع مس ایران و مدیر عامل محترم موسسه صندوق بازنشستگی که در حیطه اختیارات و وظایف خود  توجهاتی به خواسته‌های بازنشستگان دارند اظهار داشتند با توجه به تغییرات مدیریتی و هیئت مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران( هیئت امنای صندوق بازنشستگی) که عنقریب انجام خواهد شد .
جامعه پیشکسوتان این تغییرات را به فال نیک گرفته و از جنابعالی انتظار می‌رود در اولین جلسه با توجه به اهمیت موضوع موسسه صندوق بازنشستگی و مشارکین آن موضوعات را با اعضای جدید در میان گذاشته و انشااله با اولویت و توجه ویژه در دستور کار آنان قرار گیرد . دبیر کانون برخی از موضوعات حقوقی و مطالباتی بازنشستگان را با ارائه سابقه وتوضیحات لازم بعرض ایشان رساندند و مجدداً تقاضای دستور تسریع در اجرائی شدن آن شدند :
۱-موضوع خدمات درمانی علیرغم تصویب مجمع عمومی و مکلف بودن شرکت مس در ماده ۲۸ آیین نامه مجدداً در اقدامی ناباورانه هیات مدیره شرکت مس با صدور مصوبه‌ای پرداخت هزینه های درمانی را از طریق موسسه صندوق بازنشستگی و از محل( اکچوئری) تصویب می نماید .
۲-با توجه به مفاد فصل ۱۱ آئین نامه استخدامی و مشمولیت مقررات آن در صندوق بازنشستگی استحضار دارید که اخیراً درخواستی از طریق وزیر محترم صنعت ،معدن و تجارت در خصوص الحاق تبصره ۱ ماده ۹۸ به مجلس شورای اسلامی ارسال گردیده ، لذا از جنابعالی تقاضا داریم که با توجه به مسئولیت ،نفوذ و رایزنیهای لازم با دست اندرکاران محترم در تحقق این مهم تعجیل بعمل آید .
همچنین با توجه به مکاتبه ای که حضوراً تقدیم ایشان نمودند خواستار دستور اجرای قانون بازنشستگان پیش از موعد در خصوص پیشکسوتان صنعت مس شدند .
-عدم تصمیم گیری و تاخیرات طولانی در خصوص مطالبات بازنشستگان که از مدت‌ها قبل در دستور کار هیئت مدیره شرکت مس بلاتکلیف مانده (اشاره به مورد بازنشستگان ۸۳-۷۵ فوتی و یا از کار افتادگان و یا مصوبات سنوات ارفاقی و تطابق حقوق مستمری ناشی از تبدیل حالت استخدامی) از ایشان تقاضا نمودند که در خصوص تسریع در اتخاذ تصمیم گیری موضوعات مورد اشاره توسط هیأت مدیره جدید دستور مساعد صادر فرمایند .
از جمله موارد دیگر مورد اشاره تصمیمات مقطعی و متفاوت شرکت ملی صنایع مس ایران در مقاطع مختلف زمانی مخصوصاً دهه های ۷۰ و ۸۰ که باعث اختلاف فاحش در مستمری و پاداش های مرتبط شده استدعا می شود .دستور فرمایند یک مرتبه برای همیشه این موضوعات در جهت ترمیم مستمری ها و دوگانگی موجود حل و فصل گردد .
موضوع حائز اهمیت دیگر عدم اجرای برخی از قوانین جاری و ساری کشور در شرکت مس بدلیل دوگانگی( دولتی ،خصوصی) که از سالیان قبل بلااجراء باقی مانده از جمله قانون مصوب جانبازان و ایثارگران که در شرکت ملی صنایع مس ایران بدلایل نامعلومی اجراء نشده و باعث تضییع حقوق جانبازان محترم شده ،بطور کامل اجراء گردد و ازجنابعالی استدعا دارد دستور فرمایند این قبیل مسائل حقوقی که منشاً قانونی دارند بلافاصله با توجه به مفاد آیین‌نامه دولتی بازنشستگان صنعت مس اجرائی گردد .
سپس آقای دکتر کرباسیان معاون محترم وزیر ضمن تقدیر و تشکر از نمایندگان جامعه پیشکسوتان صنعت مس و اینکه مسائل و مشکلات را صادقانه بیان داشتند و بدواً خلاصه ای از تجارب و تخصص خود را در خصوص صندوق های بازنشستگی ویکی از بالاترین دغدغه های حال حاضر دولت نیز صیانت از صندوق های بازنشستگی می‌باشد اظهار داشتند با توجه به شناخت و تجربه خود در صندوق بازنشستگی صنایع مس و مطالب ارائه شده در خصوص مسائل صندوق نکاتی وجود دارد که باید توجه جدی بعمل آید :
نکته اول- اینکه شرکت ملی صنایع مس ایران شرکت صد در صد دولتی نیست .
نکته دوم- صندوق بازنشستگی صنایع بر مبنای یکسری اموال و دارایی ها شکل گرفته .
نکته سوم – درآمد صندوق مشخص است و کسری آن را در حال حاضر شرکت مس می‌پردازد .
*و اما راهکارهای موجود :
۱- انتخاب نماینده ای فعال از بازنشستگان در قالب هیئت مدیره صندوق (درحال حاضر فردی حضور دارند ).
۲-بهینه اداره شدن اموال و دارایی های صندوق بازنشستگی صنایع مس .
۳-باور عدم برگشت شرکت مس به حالت دولتی .
ناگفته نماند در حال حاضر صندوق بازنشستگی مس از بهترین صندوق‌ها است ولی نباید خاطر جمع بود و باید مرتب رصد و پیگیری موضوعات شد. لذا بهتر است مسیر پیگیری را براساس واقعیت ها و به دور از احساسات دنبال کنید و در این راه هیئت مدیره و هیئت امنا ی صندوق باید با کانون بازنشستگان تعامل داشته باشند .
لذا بنده مسائل و موارد مطرح شده شما نمایندگان را چه کتبی و چه شفاهی در اولین فرصت با مدیرعامل و هیئت مدیره شرکت نیز تاکید می نمایم و این را انشااله در جلسه معارفه و تودیع فردا در اولین فرصت مطرح خواهم نمود و از مدیرعامل و هیات مدیره شرکت مس دور جدید نیز می خواهم که بعد از تعطیلات سال جدید جلسه ای پیرامون مطالب با شما نمایندگان برگزار نمایند و از هیات مدیره صندوق بازنشستگی نیز می خواهم که نتایج دستورات کتبی و تذکرات شفاهی را در جلسه ای بعد از تعطیلات و نتایج حاصله گزارشی ارائه نمایند .
درپایان نمایندگان کانون بازنشستگان صنایع مس ضمن تقدیر و تشکر از دیدگاه های مثبت ایشان آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون نمودند . این جلسه راس ساعت ۱۱:۳۰ به پایان رسید.
کانون بازنشستگان صنایع مس ایران

 

به اطلاع بازنشستگان محترم می رساند بالاخره نتایج مکاتبات ،مذاکرات کانون بازنشستگان و حمایت و درایت جامعه پیشکسوتان ودرخواست مدیر عامل موسسه صندوق بازنشستگی در خصوص پرداخت هزینه های درمانی از طریق شرکت مس قطعی شد و در روز دوشنبه مورخه ۹۶/۱۲/۱۴جناب آقای مهندس مرادعلیزاده مدیرعامل محترم شرکت مس در هامش درخواست مدیرعامل محترم صندوق بازنشستگی در خصوص هزینه های خدمات درمانی با اشاره به تعهدات قانونی و تصریح در مفاد آیین نامه شرکت ملی صنایع مس ایران به معاون محترم مالی و اقتصادی شرکت مس دستور دادند که کلیه هزینه ها و خدمات درمانی جزء تعهدات لاینفک شرکت ملی صنایع مس ایران میباشد و کما کان از طریق شرکت مس پرداخت گردد .

۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *