غذاهایی که شما را زود هنگام پیر میکنند

سلامت نیوز: دو عامل اصلی وجود دارند که پروسه‌ی پیری پوست را سرعت می‌دهند: قرار گرفتن در معرض نور خورشید و محصولات نهایی گلیکاسیون (AGEs). محصولان نهایی گلیکاسیون زمانی تشکیل می‌شوند که پروتئین یا چربی با قند ترکیب می‌شوند. هر چند این عوامل، صد در صد تحت کنترل ما نیستند اما استفاده از ضد آفتاب و تغذیه‌ی آگاهانه‌تر می‌تواند کمکمان کند از بدنمان بهتر مراقبت کنیم.

تغذیه‌ی آگاهانه و هوشمندانه شاید توصیه‌ی ساده‌ای به نظر برسد اما در عمل کمی دشوار است. با کسب اطلاعات در مورد اینکه هر غذایی چه تأثیری بر پوست و سلامتی‌مان دارد گام بزرگی می‌توانیم در این جهت برداریم.
فراموش نکنید که هرکسی منحصربه‌فرد است و همه نمی‌توانند از خام خوری، رژیم پاکسازی یا گیاهخواری سود یکسانی ببرند.

سیب زمینی سرخ کرده
جایگزین: سیب زمینی شیرین
سیب زمینی سرخ کرده از هر جهت مضر است، چون هم نمک دارد و هم چربی مضر. غذاهایی که در دمای بالا و در روغن سرخ می‌شوند رادیکال‌های آزادی ایجاد می‌کنند که به سلول‌های پوست آسیب می‌زنند.

وقتی کربوهیدرات‌های تصفیه شده با پروتئین ترکیب می‌شوند موجب تشکیل AGEs شده که تأثیر مستقیم بر بیماری‌های مزمن و پروسه‌ی پیری دارند. غذاهایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند، مانند نان سفید، می‌توانند موجب التهاب در بدن شوند که با فرایند پیری مستقیماً مرتبط است
قرار گرفتن در معرض رادیکال‌های آزاد، پروسه‌ی پیری را سرعت می‌دهد زیرا منجر به پدیده‌ای به نام کراس لینک (اتصال عرضی) می‌شوند. کراس لینک بر مولکول‌های DNA اثر گذاشته و می‌تواند انعطاف پذیری پوست را کاهش بدهد. ضمناً مصرف نمک زیاد نیز باعث خروج آب از پوست شده و آن را دهیدراته می‌کند. در نتیجه پوستتان مستعد چین و چروک می‌شود. به جای سیب زمینی سرخ کرده، سیب زمینی شیرین پخته شده را کمی سرخ کرده و مصرف کنید. سیب زمینی شیرین سرشار از مس است که ضد پیری بوده و به تولید کلاژن پوست کمک می‌کند.

نان سفید
جایگزین: نان سبوس‌دار
وقتی کربوهیدرات‌های تصفیه شده با پروتئین ترکیب می‌شوند موجب تشکیل AGEs شده که تأثیر مستقیم بر بیماری‌های مزمن و پروسه‌ی پیری دارند. غذاهایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند، مانند نان سفید، می‌توانند موجب التهاب در بدن شوند که با فرایند پیری مستقیماً مرتبط است. به جای نان‌های سفید معمولی از نان‌های سبوس‌دار استفاده کنید که حاوی هیچ قند افزوده‌ای نیستند. نان سبوس‌دار دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای پوست مفیدند.

شکر
جایگزین: عسل یا میوه
قند یا شکر یکی از عوامل معروف در عوارض ناخوشایند پوستی مانند آکنه هستند. همان‌طور که گفتیم، قند موجب تشکیل AGEs می‌شود که به کلاژن پوست آسیب می‌زنند. وقتی سطح قند در بدن بالا می‌رود، پروسه‌ی تولید AGEs تقویت می‌شود که اگر همراه با تابش نور خورشید باشد بیشتر نیز خواهد شد. بنابراین به جای اینکه کنار دریا بستنی بخورید، میوه‌ی منجمد میل کنید که هیچ قند اضافی ندارد. هر وقت هوس شیرینی کردید، میوه یا شکلات تلخ بخورید. بلوبری، جلوی کاهش کلاژن پوست را می‌گیرد.

مارگارین
جایگزین: روغن زیتون یا آووکادو
مطالعات پیشین نشان داده بودند افرادی که کره یا مارگارین مصرف نمی‌کنند نسبت به افرادی که این دو را مصرف می‌کنند، آسیب و چین و چروک‌های پوستی کمتری دارند. مطالعات اخیر نیز نشان داده‌اند مارگارین از کره بدتر نیز هست زیرا روغن هیدروژنه‌ی نسبتاً زیادی دارد. این اسیدهای چرب ترانس، پوست را مستعد جذب پرتوهای فرابنفش خورشید می‌کنند که به الاستیته و کلاژن پوست لطمه می‌زنند. به جای کره و مارگارین، روغن زیتون یا آووکادو مصرف کنید که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های ضد پیری هستند.

گوشت‌های فرآوری شده
جایگزین: مرغ و بوقلمون
هات داگ، بیکن، سوسیس و همبرگر همگی نمونه‌هایی از گوشت‌های فرآوری شده‌اند که برای پوست مضرند. این گوشت‌ها پُر از سدیم، چربی‌های اشباع و سولفیت می‌باشند که می‌توانند پوست را دهیدراته کرده و با ایجاد التهاب، کلاژن پوست را تضعیف نمایند. تخم مرغ و حبوبات نیز منابع سالمی از پروتئین‌اند. به جای گوشت‌های فرآوری شده، مرغ و بوقلمون مصرف کنید زیرا این نوع گوشت‌ها غنی از پروتئین و آمینواسیدهایی هستند که برای تشکیل کلاژن طبیعی پوست لازم‌اند.

کاری که قهوه و نوشابه با بدنتان می‌کنند بیشتر مربوط به خواب و پوستتان می‌شود. هر دو کافئین زیادی دارند که اگر مکرراً در طول روز آن‌ها را بنوشید بر خواب شبتان اثر می‌گذارند. کم‌خوابی می‌تواند علائم پیری را روی پوستتان بروز بدهد و حلقه‌های تیره رنگ پای چشمانتان بیندازد و خطوط ریز را در چهره‌تان نمایان کند

لبنیات کمتر مصرف کنید
جایگزین: منابع گیاهی کلسیم
هنوز نمی‌دانید لبنیات بالاخره خوب است یا بد؟ علم نیز هنوز نمی‌داند! بعضی از افراد با حذف لبنیات، تغییرات مثبتی در پوست خود مشاهده می‌کنند، عده‌ای نیز هیچ تفاوتی نمی‌بینند. ظاهراً همه چیز بستگی به خود فرد دارد. در برخی از افراد لبنیات ممکن است التهاب را در بدن افزایش بدهد و منجر به استرس اکسیداتیو بشود. استرس اکسیداتیو یکی از عوامل اصلی پیری زودهنگام پوست است. رژیم‌های غذایی که لبنیات جای کمتری در آن‌ها دارد احتمالاً می‌توانند تا حدودی از پوست در برابر چین و چروک‌ها محافظت کنند. لبنیات منبع بزرگی از کلسیم است که برای سلامت عمومی از جمله سلامت پوست ضروری است. سایر منابع کلسیم شامل دانه‌ها، حبوبات، بادام، سبزیجات برگ‌دار و انجیر می‌شوند.

قهوه و نوشابه کمتر مصرف کنید
جایگزین: شیر طلایی
کاری که قهوه و نوشابه با بدنتان می‌کنند بیشتر مربوط به خواب و پوستتان می‌شود. هر دو کافئین زیادی دارند که اگر مکرراً در طول روز آن‌ها را بنوشید بر خواب شبتان اثر می‌گذارند. کم‌خوابی می‌تواند علائم پیری را روی پوستتان بروز بدهد و حلقه‌های تیره رنگ پای چشمانتان بیندازد و خطوط ریز را در چهره‌تان نمایان کند. به جای قهوه می‌توانید شیر طلایی بنوشید. زردچوبه عنصر اصلی شیر طلایی است که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و یکی از قدرتمندترین ترکیبات ضد پیری محسوب می‌شوند.

با دمای بالا پخت و پز نکنید
برخی از روغن‌های چند غیراشباع دارای امگا ۶ زیادی هستند مانند روغن ذرت یا آفتابگردان که می‌توانند منجر به تشکیل رادیکال‌های آزاد و مضر شده و التهاب را در بدن افزایش بدهند. اگر برای پخت و پز و سرخ کردن مواد غذایی از دمای بالا استفاده کنید، این مضرات افزایش می‌یابند. البته تمام روغن‌ها ناسالم نیستند. بهتر است از روغن‌های تک غیراشباع استفاده کنید تا به هیدراته نگه داشتن پوستتان کمک شود. به جای روغن‌های گیاهی از روغن زیتون استفاده کنید که سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین E و فیتواسترول‌هاست و التهاب را در بدن کاهش می‌دهد.

مقابله با فروکتوز با اسید لیپوئیک
شربت فروکتوز خیلی سریع‌تر از قند معمولی می‌تواند کلاژن را تخریب کند و موجب چین و چروک پوست بشود. اسید لیپوئیک جلوی تأثیرات مخرب فروکتوز بر پوست را می‌گیرد. کلم بروکسل سرشار از اسید لیپوئیک است.
سلامت نیوز: غذاهایی که شما را پیر می‌کنند

۷ زنگ خطر برای یک مشکلات گوارشی

همه‌ ما می‌دانیم که اگر زیاد غذا بخوریم، با عجله بخوریم و یا نوشابه‌ی گازدار زیاد بنوشیم احتمالاً دچار آروغ زدن می‌شویم تا هوای اضافی درون معده را دفع کنیم. برخی از افراد، مخصوصاً خانم‌ها، معمولاً وانمود می‌کنند که هرگز آروغ نمی‌زنند؛ اما باید این واقعیت را بپذیرید که همه‌ی ما گاهی دچار بادگلو می‌شویم. بله درست است که ناخوشایند است اما کاملاً طبیعی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، آروغ زدن هم مانند سایر عملکردهای طبیعی بدن مانند باد شکم، ادرار کردن و مدفوع کردن چیزی نیست که بابت آن شرمنده باشیم؛ اما گاهی لازم است نسبت به آن کمی حساس‌تر و دقیق‌تر بشویم و به جای اینکه نادیده‌اش بگیریم و سعی کنیم وانمود کنیم وجود ندارند، باید علت را پیدا کنیم.
پزشکان می‌گویند آروغ زدن می‌تواند علامت بدن باشد که سعی دارد به شما بگوید چیزی در بدنتان درست نیست و مشکلی در سلامتی‌تان وجود دارد. مطلب زیر را بخوانید تا در مورد زنگ هشدار این عملکرد بدن بیشتر بدانید.

چرا آروغ می‌زنیم؟
آروغ یا بادگلو، شیوه‌ی بدن برای خروج هوای اضافی از سیستم فوقانی گوارشی است. بیشتر ما هنگام خوردن و آشامیدن، آدامس جویدن، نوشیدن نوشابه‌های گازدار، سیگار کشیدن، حرف زدن و یا وقتی که با عجله غذا می‌خوریم، هوای اضافی می‌بلعیم.
آروغ زدن معمولاً جایی برای نگرانی ندارد زیرا یک عملکرد طبیعی است و خودش متوقف می‌شود. هوای اضافی که می‌بلعیم معمولاً به معده نمی‌رسد بلکه در مری جمع می‌شود.

اما آروغ زدن علائم خطرناکی نیز دارد که باید آن‌ها را جدی بگیرید:

همه‌ی افراد گاهی دچار اسهال یا یبوست می‌شوند. اما اگر اسهال یا یبوست‌تان همراه با آروغ زدن بود، ممکن است علامت سندروم روده تحریک پذیر، بیماری سلیاک، بیماری کرون و یا کولیت زخمی باشد

آروغ‌های مزمن
اگر مدت‌هاست مرتباً آروغ می‌زنید شاید مشکلتان فراتر از بلعیدن هوای اضافی باشد. آروغ می‌تواند به مشکل گاستریت معده مربوط بشود که التهابی در مخاط معده است. افرادی که گاستریت دارند دچار علائمی چون شکم درد و سوزش معده نیز هستند.
باکتریومی به نام هلیکوباکتر پیلوری، شایع‌ترین علت زخم‌های گوارشی است. این باکتری‌ها از مخاط موکوس معده عبور کرده و سلول‌های معده را نسبت به اسیدها حساس می‌کنند. در نهایت ممکن است زخمی در معده، مری و یا روده به وجود بیاید. زیاد آروغ زدن ممکن است یکی از علامت‌های این زخم باشد.

آروغ همراه با سوزش سر دل
اگر زیاد آروغ می‌زنید و سوزش سر دل هم دارید پس احتمالاً دچار ریفلاکس اسید معده به مری هستید. ریفلاکس، جدی‌تر از سوزش معده است و موجب برگشتن اسید معده به مری، حلق و دهان می‌شود.

آروغ همراه با مشکل بلع
زمانی که آروغ زدن همراه با مشکل در بلع غذا باشد معمولاً به معنی وجود انسدادی در مری است که پزشک باید آن را بررسی کند.

آروغ همراه با استفراغ
معمولاً استفراغ به تنهایی نیز چیزی است که بیشتر افراد را نگران می‌کند اما اگر همراه با آروغ‌های زیاد باشد می‌تواند نشان‌دهنده‌ی فتق هیاتال، ریفلاکس اسید، اختلال گاستروپارسیس (تأخیر در تخلیه‌ی معده) و یا زخم معده باشد.

آروغ همراه با کاهش وزن بی‌دلیل
اگر آروغ همراه با کاهش وزن ناخواسته باشد یک زنگ خطر است. هر چند این حالت می‌تواند علامت التهاب باشد اما این امکان نیز وجود دارد که ناشی از یک عفونت، زخم، سرطان و یا افسردگی شدید باشد.

آروغ همراه با یبوست یا اسهال
همه‌ی افراد گاهی دچار اسهال یا یبوست می‌شوند. اما اگر اسهال یا یبوست‌تان همراه با آروغ زدن بود، ممکن است علامت سندروم روده تحریک پذیر، بیماری سلیاک، بیماری کرون و یا کولیت زخمی باشد.

آروغ همراه با نفخ شدید
اگر نفخ‌تان آن‌قدر شدید است که موجب تورم شکمتان شده می‌تواند علامت مشکل جدی‌تری باشد. برآمدگی شکم و آروغ زدن می‌تواند علامت آلرژی یا عدم تحمل، انسداد جزئی روده، کیست تخمدان، فیبروم رحم و یا سایر بیماری‌ها باشد.

چه باید کرد؟
اگر مطمئن شدید که آروغ‌های شما علت خطرناکی ندارند یا ناشی از مشکل خاصی در سلامتی‌تان نیستند، می‌توانید با رعایت نکات زیر از آروغ زدن‌هایتان کم کنید:

* شیوه‌ی خوردن و نوشیدنتان را تغییر دهید؛ آهسته‌تر غذا بخورید، هنگام جویدن غذا حرف نزنید، با نی ننوشید و غذای کمتری در دهان بگذارید.

* بعد از غذا چای زنجبیل بنوشید. زنجبیل موجب تسکین ناراحتی‌های گوارشی شده و از بازگشت اسید معده به مری جلوگیری می‌کند.

* جویدن دانه‌های رازیانه بعد از وعده‌های غذایی نیز از دیگر راهکارهای کمک‌کننده است. این ماده‌ی غذایی موجب خروج گاز از روده‌ها و هضم بهتر غذا می‌شود.

* نوشیدن چای بابونه یکی دیگر از گزینه‌های مفید برای پیشگیری از ریفلاکس اسید معده است.

* رژیم غذایی‌تان را اصلاح کنید؛ نوشابه‌های گازدار ننوشید. دی اکسید کربن می‌تواند موجب نفخ و آروغ شود، آدامس نجوید و آبنبات سفت نخورید چون باعث می‌شوند بیشتر از حد نرمال هوا ببلعید، کمتر غذای نشاسته‌دار، قندی و یا فیبردار مصرف کنید زیرا نفاخ هستند مانند حبوبات، بروکلی، پیاز، کلم برگ، نان سبوس‌دار و موز.

* اگر عدم تحمل لاکتوز دارید از مصرف غذاهایی که باعث سوزش معده می‌شوند،‌ مانند کافئین، گوجه فرنگی و مرکبات پرهیز کنید.

بعد از غذا چای زنجبیل بنوشید. زنجبیل موجب تسکین ناراحتی‌های گوارشی شده و از بازگشت اسید معده به مری جلوگیری می‌کند

* تغییراتی در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید؛ هنگام سیگار کشیدن، هوای زیادی بلعیده می‌شود بنابراین ترک سیگار می‌تواند مشکل زیاد آروغ زدن را برطرف کند.

* اگر از دندان‌های مصنوعی استفاده می‌کنید حتماً کاملاً اندازه باشند. چون دندان مصنوعی اگر خوب روی فکتان جا نیفتد باعث می‌شود هوای بیشتری هنگام غذا خوردن ببلعید.

* استرستان را کم کنید؛ اضطراب و استرس زیاد موجب تنفس‌های تند و سطحی می‌شوند که این نیز عامل دیگری برای بلع هوای اضافی است؛ در نتیجه دچار سوزش معده و بادگلو خواهید شد.

* اگر گرفتگی بینی دارید از اسپری آب‌نمک یا ضد احتقان استفاده کنید. گرفتگی بینی و گرفتگی سینوس می‌تواند به دلیل سرماخوردگی، آلرژی و یا عفونت سینوس‌ها به وجود بیاید و شرایطی ایجاد کند که هوای زیادی ببلعید.

* بعد از غذا کمی پیاده‌روی کنید. فعالیت بدنی سبک به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

در نهایت این که اگر فکر می‌کنید آروغ‌هایتان زیاد و خارج از حد طبیعی شده‌اند یا علائم گفته شده را دارید حتماً به پزشک مراجعه کنید.
سلامت نیوز: ۷ زنگ خطر برای یک مشکل گوارشی

تلفن همراه وتهدید سلامتی

چگونه گوشی‌های موبایل می‌توانند سلامت ما را تهدید کنند؟
این دنیا یک دنیای جدید و درحال پیشرفت است و تکنولوژی با سرعت خیلی زیادی در حال تغییر زندگی ما است و ما با دنیایی از انواع گوشی های همراه و لوازم دیجیتالی در ارتباط هستیم.

اگرچه تلفن های همراه زندگی ما را راحتتر کرده اما سلامت جسمی و روانی ما را نیز تحت الشعاع قرار داده به طوریکه بسیاری از افراد به این وسیله اعتیاد پیدا کرده و از طریق استفاده ی زیاد از آن به مشکلات مختلف جسمی دچار شده اند.

آلودگی میکروبی
تلفن همراه شما، احتمالا همیشه و در همه جا همراهتان خواهد بود. آخرین باری که آن را تمیز کرده اید را به خاطر دارید؟

منطقی است که باکتری ها، ویروس ها و یا سایر موجودات ریز آلوده کننده در اثر برخورد انگشتان شما، روی آن وجود داشته باشند. باکتری ها معمولا در فضاهای تاریک رشد می کنند و بر روی صفحه ی موبایل که روشن است، رشد میکروب ها سختتر است. با این حال، این پیشنهاد خوبی است که همین حالا گوشی همراه خود را پاک کنید.

سندروم گردن پیامکی
اگر شما زمان زیادی را صرف نگاه کردن به گوشی موبایل می کنید، این می تواند به عضلات گردن شما فشار وارد کند و موجب کشیدگی عضلات و یا اسپاسم شود. حداقل ۲۰ دقیقه طول می کشد که عضلات گردن دوباره به حالت اول خود برگردند. سعی کنید که روبه جلو خم نشوید. این به شما کمک می کند که هنگام نوشتن پیام، تلفن همراهتان را بالاتر بگیرید. تمرینات اصلاحی یوگا و یا پیلاتس به شما کمک می کنند که قوی بمانید و از گردن درد جلوگیری کنید.

تماس تلفنی بدون دست
آیا شما جزء افرادی هستید که وقتی مشغول کار دیگری هستید، گوشی خود را بین شانه و گوشتان قرار می دهید؟ این یک حالت طبیعی و نرمال نیست. اگر شما این کار را برای مدت طولانی انجام دهید، احتمالا متوجه خواهید شد که گردن شما دچار آسیب شده است. اگر نمی توانید از این کار جلوگیری کنید، پس بعد از مدتی این حالت را تغییر دهید و گردن خود را به سمت دیگر بچرخانید تا آسیب کمتری ببینید. اگر با این کار احساس درد به شما دست داد، استراحت ساده، پدهای گرم کننده، داروهای کاهش درد و آتل بندی گردن می توانند به کاهش درد شما کمک کنند.

پیام دادن و رانندگی کردن
فقط این کار را انجام ندهید. فرستادن پیامک ۵ ثانیه از توجه شما را جلب می کند که به نظر زمان کوتاهی است. اما این کار بی خطر نیست. در سرعت ۵۵ مایل در ساعت، ماشین شما در حدود یک زمین فوتبال را طی می کند و این بیشتر از فاصله ی مناسب برای توقف در حادثه احتمالی است. دانشمندان عقیده دارند تصادف با این سرعت شبیه به سقوط کردن است و ارسال پیامک یا پیام صوتی خطری مشابه به این را دارد.

صحبت کردن هنگام رانندگی
شاید شما فکر کنید که صحبت کردن هنگام رانندگی بی خطر است. این مسئله صحیح نیست. زمانیکه شما در حین رانندگی با تلفن همراه خود صحبت می کنید، ۴ برابر بیشتر در معرض تصادفات رانندگی قرار دارید. ریسک این کار خیلی بالا است و اگر شما واقعا نیاز به تماس گرفتن با تلفن را دارید، ماشین خود را نگه دارید و پس از پایان تماس به رانندگی خود ادامه دهید.

چک کردن شبانه تلفن همراه
قرار گرفتن در معرض نور زیاد پس از غروب خورشید باعث بی خوابی، بیماری دیابت، چاقی، بیماری های قلبی و سایر مشکلات سلامتی می شود و نور آبی گوشی هوشمند شما مخصوصا زمانی که همه جا تاریک است، اثرات بدتری دارد. بهتر است اتاق خواب خود را تاریک نگه دارید. شما می توانید در طول شب خواب کافی و سالم داشته باشید اگر در طول روز مقدار زیادی از نور طبیعی را دریافت کرده باشید.

انحنای انگشت شست
این مشکل زمانی ایجاد می شود که سعی کنید انگشت شست خود را که در حالت خمیده یا بالا آمده قرار دارد، صاف کنید. این حالت که اصطلاحا به آن ترکاندن انگشت گفته می شود، می تواند باعث صدمه شود. این اتفاق زمانی می افتد که پوشش اطراف تاندون شما ضخیم شود، به طوری که تاندون نمی تواند آزادانه حرکت کند. تایپ کردن و نگه داشتن زیاد از تلفن همراه می تواند سبب این مشکل شود که راه حل آن استفاده کمتر از آن است.

سندروم تونل کوبیتال
اگر هنگام نوشتن پیامک بر روی آرنج خود تکیه داده اید و یا آنها را برای نگه داشتن گوشی خود روی گوشتان خم کرده اید، این کار می تواند باعث ایجاد تحریک عصب آلنار آرنج شود. که این سبب بی حسی و مور مور شدن انگشتان و همچنین درد در طرف دیگر آرنج و ساعد شود. آرنج خود را برای مدت طولانی خم نکنید. بازوهای خود را تکان دهید و به حالت های مختلف عوض کنید.

مشکلات چشمی
طول موج کوتاهتر نور آبی که گوشی های هوشمند را خاموش می کند، باعث خستگی و درد در چشم ها شود. همچنین این می تواند به قرنیه آسیب برساند در نتیجه دید شما دچار مشکل شود. اگر شما مشکلی با نور آبی هم نداشته باشید، بهتر است زمان استفاده از وسیله های دیجیتالی مانند تلفن های هوشمند و رایانه را کم کنید.

توصیه های پزشکی برای افزایش طول عمر

توصیه های پزشکی برای داشتن عمر طولانی
داشتن سلامتی و عمر طولانی با ۳ توصیه مهم پزشکی
اشتباه نکنید ما قصد معرفی معجون جادویی و یا روشی عجیب و غریب برای طولانی شدن عمر نداریم بلکه مهم ترین اصول داشتن تنی سالم را برایتان خواهیم گفت.
توصیه پزشکی برای ۶ سال عمر بیشتر با هفته ای یک بار دویدن

توصیه پزشکی برای داشتن عمر طولانی با دویدن
می دانیم که صبح سر کار می روید و بعد از تاریک شدن هوا برمی گردید. در چنین شرایطی انتظار نداریم که بعد از تمام شدن کارتان سری به باشگاه محله تان بزنید و ورزش کنید. ما تنها از شما می خواهیم آخر هفته ها و برای یک بار در هفته، کمی بدوید. دیلی میل از زبان محققان دانمارکی نوشته است که دویدن به مدت یک ساعت در هفته طول عمر انسان را ۶سال بیشتر می کند. بررسی های محققان نشان می دهد دویدن آهسته یا متوسط به مدت یک یا دو ساعت در هفته طول عمر مردان را ۲/۶سال بیشتر و عمر زنان را ۶/۵سال طولانی تر می کند. محققان می گویند همین میزان دویدن خطر مرگ زودرس را تا ۴۴درصد کاهش می دهد .
توصیه پزشکی برای تغذیه ای که موجب طول عمر می شود
ماهی یک بار کافی نیست. برای طولانی شدن عمرتان باید هر هفته و حتی هفته ای چند بار غذاهای دریایی میل کنید. محققان در بررسی های شان دریافته اند کسانی که امگا۳ زیادی وارد بدن شان می کنند به طور میانگین ۲/۲سال از دیگر افراد بیشتر زندگی می کنند. به نوشته ساینس دیلی، این افراد ۲۷درصد کمتر با خطر مرگ زودرس روبه رو هستند و به احتمال ۳۷درصد کمتر از کسانی که زیاد امگا۳ مصرف نمی کنند، دچار مشکلات قلبی و عروقی می شوند. محققان بر این باورند که امگا۳ سلول های بدن را تقویت می کند، عفونت ها را از بین می برد و با تقویت استخوان ها، کاهش فشارخون و بهبود بخشیدن به ریتم ضربان قلب عمر شما را طولانی می کند .
۱۲ سال عمر بیشتر با توصیه پزشکی ترک این عادت ها
نمی توانید قاطعانه بگویید که تنها با ایجاد یک تغییر در زندگی تان عمر نوح پیدا می کنید و از مرگ فاصله می گیرید. محققان می گویند درست است که همه راه های گفته شده باعث بیشتر شدن عمرتان می شود اما اگر می خواهید سالم، جوان و البته زنده بمانید، باید دور این عادت های مخرب را خط بکشید. به نوشته رویترز، محققان معتقدند اگر سراغ سیگار و نوشیدنی های الکلی نروید، تنبلی و کم تحرکی را کنار بگذارید و رژیم غذایی سالمی را هم انتخاب کنید، ۱۲سال بیشتر عمر می کنید.

مهم ترین علائم ونشانه های سکته مغزی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محسن فروغی پور، با اشاره به اینکه سکته‌های مغزی یکی از شایع‌ترین مشکلات جوامع بشری است، گفت: استفاده از روش‌های درمانی جدید منجر شده تا در زمان اولیه سکته مغزی بتوان لخته را از رگ داخل مغز بیمار خارج کرده و از شدت عوارض بعدی سکته مغزی پیشگیری کرد.

وی در آستانه برگزاری بیست و ششمین کنگره نورولوژی ایران، اظهارداشت: بیست و ششمین کنگره بین المللی نورولوژی ایران از ۱۰ تا ۱۳ ادیبهشت ۹۸ در محل هتل المپیک برگزار می‌شود و متخصصان مغز و اعصاب از سراسر کشور برای شرکت در این کنگره دعوت هستند. همچنین متخصصان ایرانی خارج از کشور به عنوان سخنران در این کنگره حضور دارند تا در خصوص مهم‌ترین دستاوردهای روز دنیا و همه مباحث مربوط به مغز و اعصاب، ام اس، سکته‌های مغزی، خونریزی‌های مغزی، اختلالات حافظه و اختلالات لرزشی همچون پارکینسون و…، به بحث و گفتگو بپردازند.

فروغی پور با بیان اینکه سکته‌های مغزی یکی از شایع‌ترین مشکلات پزشکی است و عواملی همچون دیابت، فشار خون بالا، مصرف غذاهای چرب و فست فودها، استعمال دخانیات و…، افراد را در معرض این بیماری قرار می‌دهد، افزود: البته جنسیت و افزایش سن دو عامل غیرقابل پیشگیری در ابتلاء به سکته مغزی است.

وی با تاکید بر اینکه فرد دچار سکته مغزی باید هر چه سریع‌تر به مرکز درمانی مجهز رسانده شود، افزود: این امر سبب شده تا با استفاده از روش‌های درمانی جدید لخته را از رگ داخل مغز بیمار خارج کنند البته باید این روش توسط پزشک متبحری که در این زمینه آموزش دیده است انجام شود چراکه اگر پزشک با این روش آشنایی کامل نداشته باشد می‌تواند بسیار پرخطر باشد.

فروغی پور در مورد نشانه‌های سکته مغزی گفت: سردرد شدیدی که معمولی نیست و فرد تا به حال آن را تجربه نکرده، کاهش سطح هوشیاری، افتادگی در یک طرف صورت، کم حسی و بی حسی بخشی از صورت، اختلال در تکلم، مشکل در فهم کلام، مشکلات بینایی شامل دوبینی ناگهانی، کاهش شدید و نابینایی در یک طرف چشم، بی حسی یک طرف دست، ضعف ناگهانی دست، فلج پا و بی حسی پا از جمله علائم ناشی از سکته مغزی به شمار می‌رود.

علت بی خوابی شبانه

: علت و درمان بیخوابی شبانه چیست؟
بیخوابی می تواند به عوامل بسیاری، به خصوص اختلالات سیستم عصبی، مانند:استرس، عصبی بودن، اضطراب و غیره مربوط باشد. با این حال، اینکه چه ساعتی نمیتوانید بخوابید یا چه ساعتی در شب از خواب بیدار میشوید میتواند چیزی درباره اعضا اصلی بدنتان بگوید:

• از ساعت ۱۱ صبح تا ۱ صبح:کیسه صفرا
• از ساعت ۱ تا ۳ صبح:کبد
• از ساعت ۳ تا ۵ صبح:ریه ها
* از ساعت ۵ تا ۷ صبح:روده ها
چرا بی خوابی به سراغتان می آید؟
درمان بیخوابی شبانه با خوردن غذای مناسب
اگر دچار بی خوابی میشوید، وعده های شام های سبکی را انتخاب کنید که به راحتی قابل هضم هستند به طوری که لزومی به کار کردن بیش از حد بدن شما نخواهد بود ومیتوانید مثل یک بچه بخوابید. بسیار مهم است که در شب خوب بخوابید تا بدن شما بتواند خود را بازسازی کند و بتوانید با انرژی بیدار شوید. در این مقاله ما به شما ۶ شام سالم و مغذی را ارائه می دهیم که به شما کمک می کنند بدن خود را آرام و ریلکس و سیستم عصبی خود را متعادل سازید، به وسیله آن، با بی خوابی مبارزه کنید.
شامی که برای مبارزه با تضعیف بی خوابی ، به راحتی قابل هضم هستند و همچنین برای سیستم عصبی نیز مفید می باشند.

برای درمان بی خوابی چه بخوریم
.آووکادو و سالاد مغز و دانه
آووکادو غنی از پروتئین، چربی، فیبر و اسید های چرب ضروری است. شما می توانید این غذای فوق العاده را در هر زمان از روز بخورید و به دلیل هضم آسان آن، بسیار مناسب برای وعده شام است. این وعده غذایی سریع، ساده و مغذی میتواند شامل برش های آووکادو و مخلوط آن با انواع مختلف دانه (کدو تنبل، آفتابگردان، کتان، کنجد، دانه چیا) باشد که همچنین حاوی مواد مغذی هستند. این سالاد با برنج و بیسکوییت های ذرت بسیار عالی میشود.

.سیب با گردو:
سیب آب پز یا پخته شده دارای اثرات آرام بخش است که وقتی شما عصبی هستید، میتواند آرامتان کند. حتی زمانی که این اعصاب روی معده شما تاثیر می گذارد ، سیب برای تمام بدن مفید است.
اگر سیب را با برخی از آجیل و دانه ها مخلوط کرده اید، می توانید پروتئین اضافی، آنتی اکسیدان ها و فیبر را نیز دریافت کنید. با این حال، آن را ب بیش از حد با دانه ها و آجیل مخلوط نکنید. فقط هم زدن ساده کافی است.

درمان بی خوابی در شب با این غذا ها
۳-سوپ خامه ای سبزیجات با آووکادو
سوپ خامه ای سبزیجات غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند. شما می توانید سبزیجات مختلف را بسته به فصل انتخاب کنید، و به جای افزودن سیب زمینی یا پنیر، واکام را اضافه کنید. این جلبک دریایی بدون تغییر طعم سبزیجات،طعم خامه می دهد. بر خلاف همه سبزیجات که به صورت خام قدرت متابولیسم را فعال می کنند، در این نوع پخته اش این کار را انجام میدهد.
.۴-سیب زمینی شیرین، کاهو و سالاد کیویسیب زمینی شیرین، یک وعده مغذی بسیار مفید برای زمان شام است . از آنجایی که غنی از کربوهیدرات های سالم، پروتئین گیاهی، فیبر، ویتامین a، b، c، e و و مواد معدنی مثل آهن، منیزیم، کلسیم و روی میباشد.یک سالاد گرم خوشمزه با سیب زمینی شیرین، کاهو و کیوی درست کنید. کاهو دارای خواص آرامبخش است و کیوی کمک می کند غذا به درستی در سیستم گوارش شما حرکت کند. سالاد را با یک انگور خردلی شده و ترشی خرد شده بپوشانید.

درمان بی خوابی با سوپ جو
علت و درمان بی خوابی در شب
سوپ جو و گوشت ۵-
سوپ ها برای عمل هضم مفید هستند و به صورت خفیف، شکم را پر می کنند بنابراین آنها شام خوبی هستند. در میان موادی که می توانید استفاده کنید، جو و گندم برای قبل از خواب مناسب هستند.
جو سیستم عصبی شما را تنظیم می کند، چه شما دارای استرس، اضطراب، افسردگی و خستگی باشید چه نباشید. این دانه نیز برای سیستم گوارش عالی است.
نخود فرنگی بسیار راحت و قابل هضم است و همچنین سطح قند خون خود را تنظیم می کند.

۶-آرد گندم سیاه با قارچ
با وجود نام آن، آرد گندم سیاه، گندم نیست وحاوی گلوتن نیست. نیمه راه بین دانه و حبوبات است، در سطح تغذیه، کاملا مغذی است، غنی از پروتئین و آسان برای هضم. و غذاهایی که به راحتی قابل هضم هستند اگر بخواهید،باعث کاهش و مبارزه با بیخوابی میشوند. می توان آن را مانند هر دانه دیگر مانند برنج پخت. ترکیب آن با قارچ یک ایده خوب است، زیرا بسیار مغذی هستند. .

کانون بازنشستگان صنایع مس ایران

توصیه هایی طلایی برای جلوگیری از بیماری ها از زبان پرفسور سمیعی:

توصیه های پزشکی پروفسور سمیعی یکی از مطرح ترین دانشمندان ایرانی در دنیا را به صورت جمله هایی که چه بخوریم تا سالم بمانیم و چه نخوریم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ها را در ادامه میخوانید.پروفسور سمیعی به طور کلی در مورد سلامت بدن می گوید:
اگر حسابی اعصاب تان به هم ریخته، موز بخورید.
اگر می خواهید کلیه تان سنگ نسازد، زردآلو بخورید.
اگر فشارخون تان بالاست، کشمش بخورید.
اگر از سرو صدای معده رنج می برید، ماست بخورید.
اگر بیش از حد سرفه می کنید، عسل بخورید.
اگر همیشه احساس خستگی می کنید، فلفل دلمه ای قرمز بخورید.
اگر می ترسید سرطان معده بگیرید، کلم بخورید.
اگر مشکل یبوست دارید، انجیر بخورید.
اگر دارای مشکلات گوارشی هستند، ریحان بخورید.
اگر دچار سوزش معده هستید، چای بابونه بخورید.
اگر دارای مشکلات گوارشی هستند، ریحان بخورید.
ده اشتباهات بزرگ رایج که عامل سکته مغزی هستند

در ادامه ایشان به ده اشتباه بزرگ که باعث سکته مغزی می شود اشاره می کند که شامل
نخوردن صبحانه
پرخوری
دخانیات
استفاده زیاد قند و شکر
آلودگی هوا
کمبود خواب
پوشاندن سر به هنگام خواب
کار کشیدن از مغزتان در هنگام بیماری

ورزش در سنین بازنشستگی و فواید آن

تعداد کثیری از افرادی که سالیان سال، عمر با ارزش خود را در اداره و محل کار خود، صرف نموده¬ اند، زمانی که به افتخار بازنشستگی نائل می¬شوند. در ابتدا با سردرگمی، با مسئله روبرو گردیده و مدتی را با خود کلنجار میروند تا متوجه، وضعیت فعلی خود گردند. و پس از چند روز که با خود خلوت می نمایند، بالاخره با خود کنار آمده و چند روزی را در تعطیلات اجباری، بازنشستگی خوش می¬گذرانند و آنگاه اگر برنامه¬ ریزی لازم صورت نگیرد، افسردگی، این ام الامراض به سراغ آنان خواهد رفت.
اما تعدادی دیگر که خیلی فراتر فکر می¬کنند، از قبل از بازنشسته شدن، برای خود، برنامه ریزی لازم را نموده و کوله مسافری خود را آماده می¬نمایند، و در داخل این کوله، وسائل مورد نیاز برای این سفر طولانی مدت و پرمسئولیت را قرار می¬دهند و با خیال راحت، این سفر خوب و جذاب را شروع می¬نمایند.
یکی از بهترین، سودمندترین و با ارزش¬ترین وسائلی که می¬توان در این کوله قرار داد و برای آن برنامه¬ ریزی¬ نمود، ورزش و آمادگی جسمانی است.
بر اساس تعریفی که در دایره المعارف ذکر گردیده است، ورزش به تمامی گونه‌های فعالیت فیزیکی بدن گفته می‌شود که شرکت کنندگان آن می‌توانند به صورت منظم و سازمان یافته یا گاه به گاه در آن شرکت کنند و از آن برای بهبود تناسب اندامشان و یا فراهم آوردن سرگرمی و تفریح بهره ببرند.
البته مسلم است که ورزش این سرسخت ترین مبارز افسردگی در دوران بازنشستگی، تنها جهت داشتن تناسب اندام و سرگرمی انجام نمی¬شود، بلکه وظیفه اصلی ورزش در این دوران، حفظ سلامتی روحی و جسمی بازنشستگان می باشد.
در اینجا لازم است بدانیم که چرا اینهمه بر روی ورزش سفارش و تأکید میگردد:
مشخص است که فلسفه وجودی ورزش را همگان می¬دانیم، اما در اینجا دانستن صرف کفایت نمی¬کند، و افراد کمی هستند که به دانسته¬های خود، جامه عمل پوشانده و به ورزش روی می¬آورند. و متأسفانه به همین خاطر است که شاهد هجوم خیل عظیم، این قشر خوب و زحمتکش به سوی درمانگاهها می¬باشیم.
البته خالی از لطف نیست که یادی کنیم از همکار بازنشسته¬ای که در زمان جوانی، عناوین قهرمانی ورزشی را با تلاش و کوشش، بدست آورد، و بخاطر همین فعالیت¬های ورزشی(و البته اعتماد به نفس) که تا آخر عمر خود نیز دست از آن برنداشت، به راحتی تا سن ۸۷ سالگی بدون مشکل و نیاز به فرد خاصی جهت انجام کارهای خود، به زندگی خوب و با نشاط خود، ادامه داد. در حالی که هم اکنون شاهد، از کارافتادگی و متأسفانه مشکلات خاص همکاران دیگر هستیم، که با ورزش رابطه خوبی نداشته و ندارند.
همه به این موضوع واقف هستیم که همزمان با افزایش سن، کم کم، ماهیچه های بدن تحلیل می رود، و اگر به این تحلیل رفتنها توجه کافی نشود، بدن با رخوت و تنبلی خو گرفته و به تدریج، امکان حرکت نیز از انسان سلب میگردد. و مشخص است که در این موقعیت، افسردگی که در بدن جا گرفته، پذیرائی بقیه بیماریها و امراض می¬گردد.
و از آن به بعد است که دیگر، فقط باید منتظر عقد قرارداد صندوق های بازنشستگی و کانون های بازنشستگی با بیمه های تکمیلی درمان بود، تا بتوان از پس خرج های کمر شکن، درمان برآمد.
از قدیم نیز همیشه این ضرب المثل آویزه گوش¬های ما بوده است که “پیشگیری، بهتر و کم هزینه¬ تر از درمان است” لذا اگر کمی هوشیار باشیم، می¬توانیم از چنین خرجهائی جلوگیری نموده و علاوه بر اینکه مبلغی را بابت درمان هزینه ننموده، بلکه می¬توان با هزینه¬ هائی به مراتب کمتر، از سلامتی و نشاط در این دوران بهره ببریم.

در مسافرتی که به یکی از بنادر جنوبی داشتم، بطور اتفاقی در کنار یک استاد تربیت بدنی قرار گرفتم که مشغول تدریس در یکی از دانشگاههای کشور بود و همزمان نیز مشغول تحصیل در مقطع دکترای همین رشته بود. چیزی که خیلی برای من جذاب بود، اینکه ایشان با توجه به این مسئله که خودشان نیز دیسک کمر گرفته بود، با استفاده از ورزش موفق شده بود، علاوه بر اینکه دیسک کمر خود را بدون جراحی و استفاده از داروهای شیمیائی بهبود نماید، در همان زمان نیز به علم رفع نقایص و مشکلات اسکلتی بدن، بوسیله ورزش دست یافته یابد. و به نگارنده این امید را بخشید که می¬توان بسیاری از مسائل و مشکلات اسکلتی بازنشستگان گرامی را که بر اثر عادات بد زندگی دچار آن گردیده¬اند را با انجام حرکات ورزشی البته بصورت مداوم برطرف نمود.
این خبر خیلی خوبی، برای نگارنده بود، زیرا که مشغول تحقیق و تفحص در خصوص سلامتی و کارآفرینی این قشر خوب و زحمتکش و این گنجینه¬ های با ارزش نیروی انسانی بودم.
ورزش به خودی خود، درمان کننده بسیاری از مسائل و مشکلات در زندگی است که اگر از دوران جوانی برای آن وقتی اختصاص یابد، بی نهایت میتواند مثمر ثمر باشد، لکن اگر در دوران بازنشستگی، نیز به آن مبادرت ورزیم، نیز از ورود بیماریهای جدید به بدن جلوگیری مینماید و داروی ضد افسردگی می باشد.
در نهایت درخواست می شود که در دوران بازنشستگی ورزش (این مبارز خستگی ناپذیر افسردگی) را جدی بگیرید

کانون بازنشستگان صنایع مس ایران

بهترین کارهایی که در بازنشستگی می توان انجام داد

شما برای بازنشستگی آماده شده اید. شما کار سختی را به پایان رساندید. از رختخواب بلند شدید و برای تأمین خانواده هایتان تلاش و مقداری هم برای امروز ذخیره کردید؛ اما درباره بازنشستگی چه باید گفت وقتی بیش از اندازه آسان است و کار خاصی برای انجام دادن وجود ندارد. توصیه کارشناسان این است که از همین الآن برنامه ریزی کنید تا بازنشستگی انتقال شادی برای شما از مرحله کار کردن باشد. کار کردن سر آدم ها را شلوغ می کند و در زمان بازنشستگی آن ها به فعالیت های شادتر و مفرح تری احتیاج دارند. در این گزارش ده روش برای همچنان فعال ماندن در بازنشستگی ارائه شده است.

یک شغل پیدا کنید

ممکن است این جمله کمی طعنه آمیز به نظر برسد که شما فشار کاری را تمام کرده اید و دوباره به آن بازگردید. یکی از دلایل چنین توصیه ای، نیاز به پول در دوران بازنشستگی است. به علاوه شما فرصت فوق العاده ای خواهید داشت تا به یک حرفه نو و غیر مرتبط به شغل قبلی خود بپردازید. خیلی از مردم در دوران بازنشستگی خود به شغل های شاد و سبک روی می آورند.

انجام کارهای داوطلبانه

این گزینه یکی از با ارزش ترین فعالیت بازنشستگان است. انتقال تجربیات کاری به تازه کارها، کمک به کسب و کارهای کوچک، مساعدت های داوطلبانه در کتابخانه یا بیمارستان، راه اندازی تجارت های کوچک در فضای باز پارک های ملی، کمک به گروه های داوطلب محلی، و حتی پیوستن به انجمن های صلح از جمله فعالیت های بی شماری است که می توانید آنها را انجام دهید. پیش از شروع کار به مدت زمان کاری که می خواهید انجام دهید و همچنین به شرایط سازمان هایی که می خواهید برای کمک های داوطلبانه بپیوندید فکر کنید و سپس با آنها تماس بگیرید، اغلب آنها در شرایط تقلیل نیروی کار، دست رد بر سینه نیروهای داوطلب اضافی نخواهند زد.

یک ورزش را شروع کنید

گلف بازها درباره گذراندن اوقات خود نگرانی ندارند. این ورزش حسابی سرشان را گرم می کند. تمرین می کنند و برای چند دور بازی را ادامه می دهند. خیلی از مردم وقتی سر کار می روند وقت کافی برای ورزش کردن ندارند. آنها اغلب احساس می کنند که تلاش برای یادگرفتن ورزشی که دیگران سال ها صرف یاد گرفتنش کرده اند در مدت زمانی کوتاه کار عبث و بیهوده ای است. اما خیلی از آدم هایی که ورزش مورد علاقه شان را خیلی دیر شروع کرده اند اما از آن لذت کافی برده اند و فواید دیگری از جمله تناسب اندام را برای ورزش کردن خود لحاظ کرده اند، خواه ماهیگیری و قایقرانی باشد، خواه تنیس و یا آیروبیک آبی. برای شروع ورزش های سختی مانند گلف یا تنیس به آموزش نیاز دارید.

دنبال یک سرگرمی باشید

وقتی هنوز مشغول کار هستید به دنبال یک سرگرمی برای دوران بازنشستگی باشید. در این صورت شما فرصت کافی برای بررسی گزینه های مختلف سرگرمی را دارید و به محض پایان دوره کاری می توانید از سرگرمی جدید رونمایی کنید. هر چیزی می تواند باشد؛ چهل تکه دوزی، بافندگی، پرورش گل و گیاه، موسیقی، نقاشی، جمع کردن تمبر و هر سرگرمی که شما را هیجان زده می کند و علاوه بر این موجب تعامل شما با دیگران می شود.

کسب و کار راه بیندازید

در این مورد تصورات، علایق و وضعیت اقتصادی شما ملاک هستند. مردم گاهی دنبال کسانی می کردند که از حیوانات خانگی شان نگهداری کنند و یا مراقب خانه های خالی آنها باشند، آنها را با ماشین به فرودگاه برسانند و کامپیوترها و دوچرخه هایشان را تعمیر کنند. شرکت های گردشگری به راهنمای تور احتیاج دارند. شاید خود شما هم ایده هایی برای تولید و ارائه خدمات داشته باشید. بازنشستگی فرصت خوبی برای امتحان کردن آنهاست؛ اما مراقب باشید که پیش از هر سرمایه گذاری توان مالی خود را بسنجید و از افراد باتجربه و قابل اعتماد مشورت بگیرید.

به مسافرت بروید

البته این به این معنا نیست که یک سفر طولانی و یا دو سفر بروید و بعد همه چیز را فراموش کنید. بعضی از مردم مشتاق سفر کردن هستند. آنها هر سال طرح چند سفر خوب را می چینند و به دنبال برنامه ریزی کردن و یافتن راه هایی هستند تا خانه هایشان را به مکان های زیبا منتقل کنند و یا لا اقل مدتی در آنجا بمانند؛ خانه ای را می خرند و یا اجاره می کنند و با هزینه مشخص و تعیین شده برای مدتی طولانی سفر می کنند. مسافرت می روند و تجربه کسب می کنند و از برنامه ریزی های بعدی لذت می برند.

بین بازنشستگی و شروع کار جدید فاصله بیندازید

روش فاصله انداختن بین کارها معمولا توسط جوان ها انجام می شود. آنها بین اتمام دبیرستان و ورود به دانشگاه و یا خروج از دانشگاه و شروع یک کار جدید برای حفظ تعادل یک سال به خود مرخصی می دهند و فاصله می اندازند. بسیاری از مردم هم این کار را در هنگام بازنشستگی انجام می دهند.

این کار مزایای زیادی دارد. رئیس بازنشسته شده یک اداره پس از یک حرفه گیج کننده و فشرده فرصت کافی برای بازآفرینی خود را دارد. او فرصت دارد تا درباره چگونگی استفاده بهینه از روزهای بازنشستگی اش بیندیشد. شاید شما همیشه خواسته باشید که به دور دنیا سفر کنید، یا در یک سازمان امداد رسانی فعالیت کنید، یا زبان ایتالیایی را در رم بیاموزید، یک وب سایت درست کنید و یا روش تعمیر یک ساعت را بیاموزید. این فرصت شماست‌.

به اردوهای بزرگسالان بروید

اردو رفتن فقط برای بچه ها نیست. اردوها برای فعالیت های مختلفی برگزار می شوند. اردوهایی هستند که به شما یاد می دهند چگونه روی یخ رانندگی کنید، اردوهای ورزشی، علمی، آشپزی، ورزش، موسیقی، هنر، نویسندگی و مانند آن.

در زمستان به جنوب بروید

اگر سرمای زمستان را دوست ندارید پس چرا تمام زمستان را به پارو کردن برف و چمباتمه زدن جلوی شومینه صرف می کنید؟ چرا به یک منطقه گرمتر سفر نمی کنید؟ خیلی از مکان های ارزانقیمت هستند که می توانید چند ماه یا بیشتر را در آنجا سپری کنید. یک ماشین تفریحی اختصاصی (آر وی) اجاره کنید. با مردم ملاقات کنید و از تجارب مشترکتان بگویید، به قسمت های مختلف کشور سفر کنید، شاید یک جای ارزانتر هم برای زندگی پیدا کردید.

با آدم هایی دوست شوید که سنشان با شما فرق دارد

افراد مسن و سالخورده جهان بینی و چشم انداز فکری متفاوتی نسبت به سایرین دارند. جوان ها فرهنگ واژگانی متفاوت و اغلب انرژی بیشتری دارند. اگر می خواهید در دوران بازنشستگی هم سرزنده و جوان باشید بیرون بروید و به طور منظم با مردم ارتباط داشته باشید و صحبت کنید. حفظ ارتباط با دنیای بیرون در حفظ نشاط و سرزندگی در دوران بازنشستگی نقش مهمی دارد.

کانون بازنشستگان صنایع مس ایران

توصیه چند بانوی بازنشسته: از دوران پس از کار نترسید زندگی کنید

از آنجا که شغل، بخشی از هویت ما محسوب می‌شود، کنار‌گذاشتن آن در سن بازنشستگی نباید احساس خوشایندی داشته باشد.
یک عمر را که معمولا بین دو تا سه دهه از میانه زندگی‌مان را دربر می‌گیرد با برنامه‌ای مشخص سپری کرده‌ایم و حالا یک روز صبح از خواب بیدار می‌شویم و دیگر قرار نیست در محل کار حاضر شویم و کسی منتظر ما نیست تا کارش را به سرانجام برسانیم و این احساس ممکن است در ما اضطراب زیادی ایجاد کند. علاوه بر این، کاهش حقوق نسبت به قبل، ارتباط نزدیک و بیشتر با اعضای خانواده، حفظ و بهبود ارتباط با اعضای جدید خانواده و حمایت از فرزندان، انتقال تجربیات به نسل‌های جدید‌تر، حفظ و تأمین سلامتی بیشتر از پیش، داشتن برنامه برای ساخت‌دادن به زمان، نیاز به اطلاعات روز برای زندگی فعال و… ازجمله مسائلی است که ممکن است در این دوران بیشتر با آنها روبه‌رو شویم. اغلب کارشناسان معتقدند که نباید نسبت به بازنشستگی بی‌تفاوت باشیم چراکه تولد دیگری در زندگی ما اتفاق می‌افتد و اگر برای این کودکی که در آینده متولد خواهد شد برنامه‌ای نداشته باشیم، نباید انتظار داشته باشیم به سلامت رشد کند و بی‌دلیل نیست که بسیاری از ما از دوره جوانی به فکر شغل، درآمد و پس‌انداز و تأمین آینده بهتر برای خود و خانواده‌مان هستیم.

آموختن در جوانی، پویایی در بازنشستگی

برخی کارشناسان معتقدند که زنان بیشتر از مردان نگران هزینه‌های خود در دوره بازنشستگی هستند و به پس‌انداز بیشتر فکر می‌کنند. در دوران بازنشستگی زندگی چگونه می‌گذرد و ما با چه مسائلی دست و پنجه نرم می‌کنیم؟ پروین حسینی که بازنشسته وزارت آموزش و پرورش است بازنشستگی را دوران بدی نمی‌داند و معمولا با آمدن به پارک و دیدن و صحبت‌کردن با همکاران سابقش بخشی از زمانش را پر می‌کند. این زن کمترشدن درآمد را بزرگ‌ترین مسئله بازنشستگی عنوان می‌کند و می‌گوید: ما باید برای بازنشستگی برنامه داشته باشیم چرا که حقوق بازنشستگی به تنهایی نمی‌تواند همه نیاز‌های ما را برآورده کند. این زن معتقد است بازنشستگی زمان خوبی برای آموختن و یاد‌گرفتن برخی چیزها نیست و می‌افزاید: بهتر است قبل از این دوره، با برنامه‌ریزی برای یادگرفتن چیزهایی که علاقه داریم برای فعالیت و زندگی پویا در این دوره خودمان را آماده کنیم. این معلم بازنشسته سفرکردن را از علائقش عنوان می‌کند و معتقد است که نباید فکر کنیم بازنشستگی دوران تلخ و افسرده‌ای است بلکه مسائل و ویژگی‌های خاص خودش را دارد. او می‌گوید: یکی از امکانات رفاهی که برای ما گذاشته‌اند امکان سفر برای یک‌بار در سال بود البته الان دو سه سال یک‌بار هم این امکان به سختی فراهم می‌شود. به گفته این زن، کارت سفر از دیگر تسهیلاتی است که به بازنشستگان فرهنگی برای استفاده از امکانات سفر داده شده است اما هیچ کاربردی ندارد و تأکید می‌کند: ما باید قبل از بازنشستگی خودمان را از نظر اقتصادی تجهیز کرده باشیم. وی که بیش از ۱۰سال از بازنشستگی‌اش می‌گذرد، سهم بالای درمان را نیز از مشکلات بازنشستگی می‌داند و معتقد است که دولت باید برای کم‌کردن هزینه‌های درمان بازنشسته‌ها برنامه‌هایی داشته باشد.

نانسی شلسبرگ نویسنده کتاب «تجدید قوا برای بازنشستگی، بازسازی هویت، روابط و اهداف» در این کتاب پیشنهاد داده است که مردم یک بازنشستگی ساختگی را قبل از رسیدن بازنشستگی واقعی به‌خودشان هدیه بدهند؛ چون این هدیه ارزشمندترین هدیه دوران زندگی آنها خواهد بود. این کارشناس می‌گوید: به‌عنوان مثال به‌مدت سه‌ماه هر یکشنبه درست مثل یک فرد بازنشسته زندگی کنید یا اینکه در طول سال یک‌هفته مرخصی بگیرید و شرایط را به‌گونه‌ای مهیا کنید که انگار دوران بازنشستگی شما شروع شده‌. این موضوع باعث می‌شود که شما برای دوران اصلی بازنشستگی آمادگی کامل داشته باشید و بتوانید با تمامی چالش‌های آن دوره مبارزه کنید و این دوران حساس را موفق پشت‌سر بگذارید.

علایق‌تان را زنده کنید

برای برخی افراد بازنشستگی تازه اول کار است؛ عده‌ای در رشته‌های مورد علاقه‌شان آموزش می‌بینند، برخی هم که چندین سال با شوق و ذوق کار کرده‌اند و منتظرند تا بازنشسته شوند و به کارهایی که دوست دارند بپردازند؛ مانند مینودخت میرحیدری که بعد از بازنشستگی همچنان مشغول است. این زن، استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی است و هم‌اکنون در انجمن تیراندازی فعالیت دارد و با معلولان نیز کار می‌کند. وی که دو سال از بازنشستگی‌اش می‌گذرد می‌گوید: کار من بیشتر شده است، وقت آزادم نسبت به قبل بیشتر شده و تمام این وقت را با کار‌های مورد علاقه‌ام پر می‌کنم. به گفته خودش پرکردن ساعات کاری موظفی، تغییر کرده است و وقتش را مفیدتر از قبل پر می‌کند. او که تمام وقتش را با نیازمندان می‌گذراند برای ما توضیح می‌دهد: من همیشه این دغدغه را داشتم که به معلولان کمک کنم ولی متأسفانه وقت کافی برای این کار نداشتم اما حالا در دوران بازنشستگی با کمال میل این کار را انجام می‌دهم و مفید بودن را بیشتر احساس می‌کنم. این استاد بازنشسته دانشگاه که تمام وقتش را با معلولان و همکاری با انجمن ‌ام‌ اس پر می‌کند، استفاده از تجربیات بازنشسته‌ها و دادن هویت و احساس ارزشمندی به آنها را از دیگر مشغله‌های ذهنی‌اش عنوان می‌کند و می‌افزاید: برخی بازنشسته‌ها چون کارشان به شکلی نبوده که در توانشان باشد دوباره به حرفه‌شان روی بیاورند و مستقلا آن را ادامه بدهند، متأسفانه به فراموشی سپرده می‌شوند و تجربیات ۳۰ساله آنها بر باد می‌رود. میرحیدری ادامه می‌دهد: آنها تجربیات بسیاری دارند که می‌شود در سازمان‌ها و دانشگاه از این تجربیات در کنار جوان‌ها به‌عنوان مشاور بهره برد. این زن اظهار تأسف می‌کند از اینکه در کنارش بازنشسته‌های توانمند و باتجربه‌ای را می‌بیند که زندگی روزمره‌ای دارند و جایی برای به‌کار بستن تجربیاتشان ندارند.

بسیاری از مشاوران خانواده توصیه می‌کنند که بین شاغل‌بودن و بازنشستگی تعادل ایجاد کنید. برای بازنشستگی برنامه داشته باشید و کاری را که به آن علاقه دارید شروع کنید و هرگز از فعالیت‌های روزانه دور نشوید. با پایه‌ریزی و برنامه داشتن برای این دوران وقفه‌ای در زندگی شما پیش نمی‌آید. علاوه بر اینکه روحیه شما چندین برابر بهتر خواهد شد و هرگز احساس نمی‌کنید جامعه به شما نیازی ندارد و احساس ارزشمندی و مفید بودن می‌کنید.

روابط صمیمی و دوستان خوب؛ سرمایه دوران بازنشستگی

وقت گذاشتن با دوستان و آشنایان و اهمیت دادن به اینگونه روابط ازجمله توصیه‌های یک بانوی بازنشسته است. رابطه‌ها و دوستان قدیمی برای این زن بازنشسته بسیار ارزشمند هستند. او برای ما توضیح می‌دهد: من اوقات بسیار خوب و مفیدی را با دوستان قدیمی‌ام می‌گذرانم. درباره بچه‌ها و مسائلشان با هم حرف می‌زنیم و با دغدغه‌های این نسل بیشتر آشنا می‌شویم چون آنها عمدتا مسائل مشترکی دارند.

اتفاقا این گفت و شنود به درک آنها کمک بیشتری می‌کند. خانم رهبر مشکلات مالی را در دوران بازنشستگی آنقدر‌ها بزرگ و دست و پاگیر نمی‌داند و معتقد است که پر‌کردن ساعات بیکاری در این دوران اهمیت بیشتری دارد. او با خنده به ما می‌گوید: وقتی کار می‌کردم، در کنارش بزرگ‌کردن بچه‌ها و پرداختن به ‌کار خانه هم بود و گاهی آرزو می‌کردم زودتر بازنشسته شوم اما حالا دوست دارم دائم مشغول باشم و کاری انجام بدهم. این زن ۵۲ساله معتقد است چگونه گذراندن دوران بازنشستگی به چگونه نگاه‌کردن به این دوره بستگی دارد و ادامه می‌دهد: گاهی چیز‌هایی که داریم نمی‌بینیم و آرزوی آن چیز‌هایی را می‌کنیم که نداریم و این ما را از دوره‌ای که در آن هستیم غافل می‌کند.

محکم کردن روابط ارزشمند قدیمی و ایجاد روابط جدید ازجمله اقداماتی است که روانشناسان آنها را برای دوره بازنشستگی مفید و لازم می‌دانند. در این دوره معمولا مردان در نزدیک‌ترین پارک محل اقامت گروه‌هایی را تشکیل می‌دهند و هر روز ممکن است دور هم جمع شوند و اخبار روز را در اختیار هم قرار دهند و یا زنان در گروه‌های چند نفره زمانی را به ورزش اختصاص دهند و در کنارش به گفت‌وگو بپردازند. از آنجا که بعد از بازنشستگی به‌علت دورشدن از محل کار و کمرنگ‌شدن ارتباط با برخی از همکاران ممکن است رابطه‌ها کاهش یابد توصیه می‌شود پیش از بازنشستگی درپی روابط دوستانه‌ای در خارج از محیط کار باشید تا درصورت کمتر شدن روابط قبلی بتوانید آنها را جایگزین کنید.

روانپزشکان درباره حفظ سلامت روان در دوره بازنشستگی توصیه می‌کنند که به بازنشستگی به‌عنوان فرصتی برای تداوم رشد و ترقی نگاه کنید. وقتی بازنشسته می‌شوید حفظ روابط اجتماعی و رسیدگی به نیازهای عاطفی بسیار حائز اهمیت است. به‌دنبال راه‌های جدیدی برای دستیابی به حس فضل و کمال و مقام و منزلت اجتماعی باشید؛ به‌طور مثال می‌توانید به کارهای خیرخواهانه بپردازید. وقت بیشتری را در کنار خانواده سپری کنید. یک سرگرمی برای خودتان ایجاد کنید یا به یک کار پاره‌ وقت مشغول شوید که هم سهل و آسان و هم دارای ساعات محدودی باشد.

سیدمهدی میرشریفا در بخشی از مقاله‌ای با عنوان« بازنشستگی، فرصت‌ها و تهدید‌ها» که دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتشر شده است، از موارد زیر به‌عنوان راهکارهای مقابله با استرس پس از بازنشستگی نام برده است: قبول و پذیرش وضعیت جدید جسمانی و روانی- سازگاری با شرایط جدید- کارکردن پاره‌وقت در حد توان- زندگی در کانون خانواده و جمع دوستان- راه‌اندازی تعاونی‌های تخصصی و ارائه خدمت به‌صورت پیمانکاری- استفاده از بازنشستگان به‌عنوان مشاوران تخصصی در پروژه‌ها- تشکیل انجمن‌های علمی- تشکیل تیم‌های ورزشی سالمندان و انجام ورزش- تفویض اختیار از طرف خانواده جهت مراقبت از افراد جوان‌تر- تشکیل جلسات ماهانه و تجلیل از افراد به‌صورت سالانه- تهیه امکانات و شرایط برای سفرهای دسته‌جمعی- گردهمایی خانواده‌ها در باشگاه‌ها و پرداخت یارانه به‌عنوان تسهیلات ویژه- معرفی خدمات بازنشستگان در نشریات داخلی سازمان- شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی- شرکت در کلاس‌های هنری- کنترل وضعیت جسمی و روانی از طریق مشاوره‌های پزشکی و… . وی که کارشناس‌ارشد روانشناسی بالینی و آسیب‌شناس خانواده است در بخش دیگری از این مقاله آورده است: بازنشستگی امری اجتناب‌ناپذیر است و در نتیجه اثرات و عوارض آن به‌خصوص اثرات استرس‌زای آن نیز حتمی است. برنامه‌ریزان، متفکران، دانشمندان و آینده‌نگران جامعه باید برای این پدیده اجتماعی مهم تدبیری اتخاذ کنند چراکه خود در‌ آینده نیز جزو بازنشستگان قرار خواهند گرفت.

برگرفته از hamshahrionline.ir