تلفن همراه وتهدید سلامتی

چگونه گوشی‌های موبایل می‌توانند سلامت ما را تهدید کنند؟
این دنیا یک دنیای جدید و درحال پیشرفت است و تکنولوژی با سرعت خیلی زیادی در حال تغییر زندگی ما است و ما با دنیایی از انواع گوشی های همراه و لوازم دیجیتالی در ارتباط هستیم.

اگرچه تلفن های همراه زندگی ما را راحتتر کرده اما سلامت جسمی و روانی ما را نیز تحت الشعاع قرار داده به طوریکه بسیاری از افراد به این وسیله اعتیاد پیدا کرده و از طریق استفاده ی زیاد از آن به مشکلات مختلف جسمی دچار شده اند.

آلودگی میکروبی
تلفن همراه شما، احتمالا همیشه و در همه جا همراهتان خواهد بود. آخرین باری که آن را تمیز کرده اید را به خاطر دارید؟

منطقی است که باکتری ها، ویروس ها و یا سایر موجودات ریز آلوده کننده در اثر برخورد انگشتان شما، روی آن وجود داشته باشند. باکتری ها معمولا در فضاهای تاریک رشد می کنند و بر روی صفحه ی موبایل که روشن است، رشد میکروب ها سختتر است. با این حال، این پیشنهاد خوبی است که همین حالا گوشی همراه خود را پاک کنید.

سندروم گردن پیامکی
اگر شما زمان زیادی را صرف نگاه کردن به گوشی موبایل می کنید، این می تواند به عضلات گردن شما فشار وارد کند و موجب کشیدگی عضلات و یا اسپاسم شود. حداقل ۲۰ دقیقه طول می کشد که عضلات گردن دوباره به حالت اول خود برگردند. سعی کنید که روبه جلو خم نشوید. این به شما کمک می کند که هنگام نوشتن پیام، تلفن همراهتان را بالاتر بگیرید. تمرینات اصلاحی یوگا و یا پیلاتس به شما کمک می کنند که قوی بمانید و از گردن درد جلوگیری کنید.

تماس تلفنی بدون دست
آیا شما جزء افرادی هستید که وقتی مشغول کار دیگری هستید، گوشی خود را بین شانه و گوشتان قرار می دهید؟ این یک حالت طبیعی و نرمال نیست. اگر شما این کار را برای مدت طولانی انجام دهید، احتمالا متوجه خواهید شد که گردن شما دچار آسیب شده است. اگر نمی توانید از این کار جلوگیری کنید، پس بعد از مدتی این حالت را تغییر دهید و گردن خود را به سمت دیگر بچرخانید تا آسیب کمتری ببینید. اگر با این کار احساس درد به شما دست داد، استراحت ساده، پدهای گرم کننده، داروهای کاهش درد و آتل بندی گردن می توانند به کاهش درد شما کمک کنند.

پیام دادن و رانندگی کردن
فقط این کار را انجام ندهید. فرستادن پیامک ۵ ثانیه از توجه شما را جلب می کند که به نظر زمان کوتاهی است. اما این کار بی خطر نیست. در سرعت ۵۵ مایل در ساعت، ماشین شما در حدود یک زمین فوتبال را طی می کند و این بیشتر از فاصله ی مناسب برای توقف در حادثه احتمالی است. دانشمندان عقیده دارند تصادف با این سرعت شبیه به سقوط کردن است و ارسال پیامک یا پیام صوتی خطری مشابه به این را دارد.

صحبت کردن هنگام رانندگی
شاید شما فکر کنید که صحبت کردن هنگام رانندگی بی خطر است. این مسئله صحیح نیست. زمانیکه شما در حین رانندگی با تلفن همراه خود صحبت می کنید، ۴ برابر بیشتر در معرض تصادفات رانندگی قرار دارید. ریسک این کار خیلی بالا است و اگر شما واقعا نیاز به تماس گرفتن با تلفن را دارید، ماشین خود را نگه دارید و پس از پایان تماس به رانندگی خود ادامه دهید.

چک کردن شبانه تلفن همراه
قرار گرفتن در معرض نور زیاد پس از غروب خورشید باعث بی خوابی، بیماری دیابت، چاقی، بیماری های قلبی و سایر مشکلات سلامتی می شود و نور آبی گوشی هوشمند شما مخصوصا زمانی که همه جا تاریک است، اثرات بدتری دارد. بهتر است اتاق خواب خود را تاریک نگه دارید. شما می توانید در طول شب خواب کافی و سالم داشته باشید اگر در طول روز مقدار زیادی از نور طبیعی را دریافت کرده باشید.

انحنای انگشت شست
این مشکل زمانی ایجاد می شود که سعی کنید انگشت شست خود را که در حالت خمیده یا بالا آمده قرار دارد، صاف کنید. این حالت که اصطلاحا به آن ترکاندن انگشت گفته می شود، می تواند باعث صدمه شود. این اتفاق زمانی می افتد که پوشش اطراف تاندون شما ضخیم شود، به طوری که تاندون نمی تواند آزادانه حرکت کند. تایپ کردن و نگه داشتن زیاد از تلفن همراه می تواند سبب این مشکل شود که راه حل آن استفاده کمتر از آن است.

سندروم تونل کوبیتال
اگر هنگام نوشتن پیامک بر روی آرنج خود تکیه داده اید و یا آنها را برای نگه داشتن گوشی خود روی گوشتان خم کرده اید، این کار می تواند باعث ایجاد تحریک عصب آلنار آرنج شود. که این سبب بی حسی و مور مور شدن انگشتان و همچنین درد در طرف دیگر آرنج و ساعد شود. آرنج خود را برای مدت طولانی خم نکنید. بازوهای خود را تکان دهید و به حالت های مختلف عوض کنید.

مشکلات چشمی
طول موج کوتاهتر نور آبی که گوشی های هوشمند را خاموش می کند، باعث خستگی و درد در چشم ها شود. همچنین این می تواند به قرنیه آسیب برساند در نتیجه دید شما دچار مشکل شود. اگر شما مشکلی با نور آبی هم نداشته باشید، بهتر است زمان استفاده از وسیله های دیجیتالی مانند تلفن های هوشمند و رایانه را کم کنید.

امتیاز شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *