افزایش ۱۵۰۰میلیارد تومانی درامد مس

71ee66b7-3461-408e-b2df-946a6bd0e2f5_20141027_212923
فاز دوم تغلیظ سرچشمه و سونگون هر یک به ظرفیت ۱۵۰ هزار تن به زودی به بهره‌برداری ‌رسیده و با افزایش ظرفیت ۳۰۰ هزار تنی کنسانتره حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان به درآمدهای شرکت مس افزوده می‌شود.

به گزارش نیسیکو، مهندس احمد مرادعلیزاده مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران در یک نشست رسانه‌ای در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر و با بیان اینکه این دو فاز طی سه سال آینده به ظرفیت اسمی خود می‌رسند، افزود: این دو کارخانه در مجموع ۳۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید کنسانتره مس خواهند افزود. مجموع سرمایه‌گذاری این دو طرح ۱۶۲ میلیون یورو و ۲هزار و ۱۵۲ میلیارد ریال است و پیش‌بینی می‌شود تولید این واحدها طی ۳ سال آینده به ظرفیت اسمی برسند.

وی تصریح کرد: بر اساس متوسط قیمت صادرات هر تن کنسانتره در سال جاری، درآمد سالانه ناشی از ۳۰۰ هزار تن کنسانتره حدود ۴۵۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

مرادعلیزاده در ادامه به اصلاح استراتژی توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران اشاره کرد و افزود: این استراتژی با هدف متعادل‌سازی برنامه توسعه و امکان تحقق آن، بهره‌برداری منطقی از معادن، ایجاد اطمینان در خصوص سرمایه‌گذاری‌ها در بین سهامداران و همچنین حفاظت و صیانت از محیط زیست بر پایه پتانسیل معدنی، توانایی مالی، تامین زیرساخت‌های اساسی و توجه ویژه به اصول توسعه پایدار صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران به تغییرات ایجاد شده در طرح اسید و ذوب سونگون اشاره و اظهار کرد: با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، مشکلات تامین کنسانتره، مسائل مربوط به تولید و مصرف اسید در کشور، محدودیت‌های فرآیند انتخابی و ملاحظات زیست‌محیطی، این طرح با طرح هیدرومتالورژی تولید مس کاتدی از کنسانتره جایگزین شده که صرفه‌جویی بالغ بر ۲۸۰ میلیون یورو و ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریالی را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به اصلاح برنامه توسعه ذوب خاتون‌آباد، تصریح کرد: اصلاح این طرح نیز حدود ۴۵ میلیون یورو و ۳۶۰ میلیارد ریال (در مجموع ۵۳ میلیون یورو) صرفه‌جویی به همراه داشت.

مرادعلیزاده افزود:‌ علاوه بر اصلاح برنامه توسعه و متعادل نمودن آن، با کاهش سرمایه‌‌گذاری بالغ بر ۴۶۰ میلیون یورو، گامی در جهت کاهش ریسک‌های مربوط به سرمایه‌گذای و ایجاد اطمینان در اجرای توسعه و پایداری اعتبار شرکت برداشته شده است.

وی مجموع طرح‌های توسعه‌ای در دست اجرای شرکت ملی صنایع مس ایران را ۱۷ طرح عنوان کرد و افزود: «مجموع سرمایه‌گذاری لازم برای اجرای این طرح‌ها حدود یک هزار و ۹۲۵ میلیون یورو و ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد: مجموع هزینه‌ انجام شده در کل طرح‌های فاز دوم توسعه شرکت ملی مس از ابتدا تا پایان شهریور سال جاری بر اساس عملکرد قطعی به ترتیب ارزی و ریالی برابر با ۷۸۴ میلیون یورو و ۱۷ هزار و ۴۶۶ میلیارد ریال است که با احتساب هزینه صورت گرفته در طرح‌های توسعه جاری شرکت(۶ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و ۱۴ هزار و ۵۴۶میلیارد تومان)، مانده هزینه انجام شده در سایر طرح‌هابه ترتیب ارزی و ریالی برابر با ۱۶۹ میلیون یورو و ۲ هزار و ۹۲۰میلیارد ریال است.

وی افزود: این طرح‌ها شامل طرح‌های اکتشافی، ارزیابی ذخیره و آماده‌سازی معدن، تامین ماشین‌آلات اصلی سفارش‌گذاری شده و حمل آنها به کشور، طرح‌های آماده واگذاری به بخش خصوصی و پروژه‌های متوقف‌شده، است.

مرادعلیزاده همچنین به عملکرد ۶ ماهه توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران اشاره کرد و افزود: از مجموع هزار و ۸۶۷ میلیارد تومان(مجموع ارزی و ریالی) بودجه توسعه، ۶۳۸ میلیارد تومان آن جذب شده که ۴۰۲ میلیارد تومان آن قطعی و ۲۳۶ میلیارد تومان آن غیرقطعی است.

وی در ادامه به محل‌های تامین سرمایه شرکت ملی مس اشاره و اظهار کرد: تامین سرمایه به طور عمده از طریق منابع شرکت، وام، فاینانس، یوزانس و عقد قراردادهای مختلف تامین سرمایه و اجرای پروژه خواهد بود. همچنین فراخوان‌هایی به منظور جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی درج خواهد شد که تا کنون دو فراخوان جذب سرمایه منتشر شده است.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران از برنامه‌ریزی برای ورود شرکت‌های کرمان و آذزبایجان به بورس و عرضه سهام این شرکت‌ها خبر داد و افزود: درآمد حاصل از این محل یکی دیگر از منابع تامین سرمایه مورد نیاز توسعه محسوب می‌شود. این اقدام علاوه بر تامین سرمایه مورد نیاز طرح‌های توسعه، باعث ایجاد شرایط پایدار و حمایت‌کننده از سهام شرکت و ارتقای EPS و رضایت سهامداران خواهد شد.

وی از افزایش ظرفیت تولید سالانه مس معدنی به ۴۰۰ هزار تن مس محتوا خبر داد و افزود: با انجام برنامه‌های توسعه، ظرفیت سالانه تولید مس معدنی شرکت در ابتدای سال ۹۸ به ۴۰۰ هزار تن می‌رسد. در حال جاضر ایران با تولید ۲۲۳ هزار تن مس محتوای معدنی رتبه پانزدهم و سهم ۲/۱ درصدی را به خود اختصاص داده است که این رقم تا سال ۲۰۱۸ میلادی به ۳۹۲ هزار تن مس محتوای معدنی و سهم ۲ درصدی افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران به عملکرد ۶ ماهه شرکت ملی مس در بورس اشاره و اظهار کرد:EPS محقق شده ۲۲۳ ریال و معادل نصف برنامه سال است.

وی افزود: با توجه به تعدیل شماره یک بودجه در فصل اول سال جاری و پیش‌بینی ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش، EPS کل سال برابر ۴۴۵ ریال برآورد شده که با درنظر گرفتن اقدامات صورت گرفته در بخش فروش و قراردادهای سالانه منعقد شده، قطعا محقق خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران به پراکندگی جغرافیایی گسترده فعالیت‌های شرکت ملی صنایع مس ایران اشاره و اظهار کرد:‌ با در نظر گرفتن برنامه‌های توسعه و برای مدیریت بهتر منابع، فرآیندها و تولید، کنترل و کاهش هزینه‌ها و همچنین افزایش سود، تغییرات ساختاری به منظور تبدیل شدن به هلدینگ صورت گرفته است. به همین دلیل شرکت‌های مس کرمان و آذربایجان تاسیس و کارگروهی تشکیل شده است که با انجام جلسات متعدد با بورس، در حال طی مراحل نهایی خود است.

مرادعلیزاده با اشاره به تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از جولای ۲۰۱۳ میلادی، تصریح کرد: «به موجب یکی از تحریم‌های وضع شده توسط کنگره ایالت متحده آمریکا، شرکت‌های آمریکایی از معامله با ایران در زمینه‌های کشتیرانی، بیمه، فلزات گرانبها و فلزات خام یا نیمه‌ساخته منع شدند.

مدیرعامل شرکت ملی مس تصریح کرد: اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا در سوم ژوئن سال گذشته میلادی در تفسیری از مصوبه خود در مورد مصادیق فلزات به فلزات متعددی از جمله مس اشاره کرد و آن را نیز مشمول این تحریم اعلام کرد. از اینرو با عنوان شدن نام فلز مس جزو فلزات مشمول تحریم، بازاریابی و فروش محصولات با مشکلاتی مواجه شد. به همین دلیل فعالیت بازاریابی گسترده‌ای طی ۸ ماه گذشته انجام شده که حاصل این فعالیت بازاریابی بر بازارهای منطقه شامل هند، امارات، ترکیه و حاشیه خلیج فارس، انعقاد قراردادهای فروش کنسانتره و فروش است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری تعهد صادرات ۵۵ هزار تن کاتد تعریف شده است، اظهار کرد: صادرات ماهانه ۶ هزار تن کاتد در سال ۲۰۱۵ میلادی قطعی شده است. علاوه بر این، حدود ۲۵ هزار به صورت نقدی به فروش خواهد رسید. همچنین طبق برنامه، با مذاکرات انجام شده در سال جاری ۸۰ هزار تن کنسانتره صادر خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران به افزایش سرمایه اشاره و اظهار کرد: مطابق با مصوبه مجمع عمومی عادی سالانه ۱۳۹۲، مقرر شد شرکت نسبت به افزایش سرمایه به اندازه ۲۴ درصد سرمایه فعلی اقدام کند. گزارش‌های مورد نظر تهیه و مراحل اخذ مجوزهای بورس طی شده است و به زودی با برگزاری جلسه مجمع عمومی به صورت فوق‌العاده، افزایش سرمایه به صورت رسمی اجرایی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *