ادامه روند پیگیری تغییرات اساسنامه صندوق بازنشستگی صنایع مس (امور شدن)

در پی انتشار خبر مربوط به جلسه مورخ ۹۹/۲/۱۷در خصوص اصلاحات اساسنامه صندوق بازنشستگی صنایع مس ایران و الحاق آن به اساسنامه شرکت ملی صنایع مس ایران و در ادامه پیگیری‌های موضوع توسط مدیر عامل محترم شرکت ملی صنایع مس ایران طی مکاتباتی به مقامات مسئول وزارت تعاون ،کار و امور اجتماعی ورونوشت آن به کانون بازنشستگان صنایع مس ایران نقطه ‌نظرات شرکت مس را در تداوم تحقق امور شدن صندوق بازنشستگی به تاریخ ۲۹/ ۲ /۹۹ ارسال نموده اند . ذیلاً بطور اجمال متون مکاتبات را جهت آگاهی بازنشستگان محترم بشرح ذیل اعلام می دارد:

 پاسخ به بند( الف )صورتجلسه مورخه ۱۷/۲/۹۹ خطاب به جناب اقای مالکی/سرپرست محترم دفتربیمه های اجتماعی وزارت تعاون،کار ورفاه اجتماعی

با عنایت باینکه شرکت ملی صنایع مس ایران در سال ۱۳۸۵ در راستای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران پذیرفته شد و بعد از کشف قیمت فرایند خصوصی سازی را طی نمود ،لذا از آنجاییکه قبل از خصوصی سازی صندوق بازنشستگی اختصاصی (صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران) داشته و تحت اساسنامه قبلی ،اداره این صندوق با شرکت مس بوده و هیئت امنای آن صندوق نیز اعضای هیئت مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران می باشد ،پس از خصوصی سازی اساسنامه شرکت به صورت اساسنامه تیپ بورس تغییر یافت، لکن از آن تاریخ تاکنون اداره امور بازنشستگی توسط شرکت ملی صنایع مس ایران کمافی السابق ادامه یافته و از آن تاریخ تاکنون تأمین کسری اکچوئری و تامین نقدینگی صندوق توسط شرکت مس صورت پذیرفته لکن بدلیل عدم درج این موارد در اساسنامه این شرکت دارای مغایرت های اجرایی است.

 با عنایت به توضیحات فوق با توجه به جلسه مورخ ۹۹/۲/۱۷ که با نمایندگان آن وزارتخانه در دفتر جناب آقای دکتر باقری و با حضور سرکار خانم اسماعیلی و همچنین تشکل‌های بازنشستگی ،عضو محترم هیئت مدیره و معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس با موضوع صورتجلسه پیوست (پیوست شماره ۱) برگزارگردید، خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به پاسخ استعلام و ارائه مجوز این شرکت در ارتباط با افزودن اداره امور بازنشستگی در اساسنامه شرکت مس جهت ارائه به سازمان بورس و اوراق بهادار و به منظور اخذ مجوز از آن سازمان و اصلاح اساسنامه این شرکت دستورات لازم را صادر فرمایند .

پاسخ به بند (ب) صورتجلسه مورخ ۹۹/۲/۱۷ با توجه به مکاتبه ۹۸/۱۰/۲۸خطاب به آقای گرجی پور/ مدیر کل محترم دفتر بیمه های اجتماعی وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی :

۱-ماده ۱۷ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی مربوط به اصلاح اساسنامه دستگاه‌های اجرایی و صندوق‌ها و نهادهای دولتی و عمومی است و شامل موسسات و نهادهای غیر دولتی و غیر عمومی نمی شود، به همین دلیل در این ماده اعلام شده است که اساسنامه اصلاح شده باید به تصویب هیئت وزیران برسد و همانطور که استحضار دارید هیئت وزیران مسئول تصویب اساسنامه سازمان ها و نهادهای دولتی و عمومی است . در تایید این موضوع یادآور می گردد در تبصره ۲ این ماده قانون آمده است که کلیه مسئولیت ها و اختیارات مربوط به دستگاه‌های اجرایی دولتی و عمومی ،صندوق ها و نهادهای فعال در حوزه های بیمه‌ای، حمایتی و امدادی نظام . از وزراء مربوطه یا بالاترین مقام مسئول انها سلب و به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تفویض می گردد .بنابراین چنانچه صندوق بیمه ای یا موسسه ای خصوصی بوده و هیچیک از وزرای محترم در آن مسئولیت نداشته باشند تفویض مسئولیت از وزراء مربوطه به وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماع موضوعیت پیدا نخواهد کرد .

۲- در حال حاضر شرکت ملی صنایع مس ایران و موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران هر دو جزء نهادهای غیر دولتی و غیر عمومی می باشند و در نتیجه تحت شمول مقررات فوق الذکر قرار نمی گیرند .یادآور می‌شود شرکت ملی صنایع مس ایران از سال ۱۳۸۶ جزء شرکتهای خصوصی محسوب می‌شود و از فهرست شرکت‌های دولتی که در بودجه کل کشور و ردیف دارند و نام آنها در پیوست بودجه درج میگردد خارج شده است. اظهار نظر صریح سازمان خصوصی‌سازی در مورد وضعیت حقوقی شرکت ملی صنایع مس ایران و خصوصی بودن این شرکت پیوست است .

همچنین در مورد موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران نیز معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی و سازمان محترم بازرسی کل کشور اداره کل ثبت و اسناد و املاک کرمان در مورد عدم شمول مقررات مربوط به صندوق های بازنشستگی کارکنان دستگاه‌های اجرایی به این موسسه صراحتاً اظهارنظر کرده اند که این مستندات نیز به پیوست تقدیم می گردد .

با توجه به مراتب فوق موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران از شمول ماده ۱۷ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی خارج بوده و مشمول اصلاح اساسنامه مطابق شرایط تعیین شده در ماده فوق الذکر نمی باشد .           

                                                         اردشیر سعد محمدی

                                             مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران

لذا با توجه به مشروحه فوق مشاهده می گردد مدیرعامل، اعضای محترم هیأت امنای صندوق بازنشستگی توجه خاصی به پیگیری موضوع دارند و بایست این اقدامات وسیکل اداری و قانونی  ،طی تشریفات اداری آن صورت گیرد و شایسته نیست که بعضاً با تفسیربه رای و برداشت‌های متفاوت موجب نگرانی و دغدغه خاطر دیگران شوند.

 کانون بازنشستگان صنایع مس ایران در راستای رسالت بر دوش نهاده از جانب جامعه پیشکسوتان محترم خود را موظف به پیگیری مطالبات و خواسته‌های بحق و قانونی آنان دانسته و مطمئن باشید لحظه‌ای در انجام وظایف محوله در چارچوب ضوابط و مقررات درنگ نخواهد نمود .

کانون بازنشستگان صنایع مس ایران

یک نظر “ادامه روند پیگیری تغییرات اساسنامه صندوق بازنشستگی صنایع مس (امور شدن)

  1. با سلام
    از آنجائیکه با درایت و مدیریت صحیح صندوق ، دارائی و سود حاصله از آن دارائی ها، بسیار خوب بوده و این امکان را داراست که نه تنها رعایت حد اقل پایه مستمری بازنشستگان را بنماید بلکه بنحو شایسته صاحبان اصلی آن ، همانا بازنشستگان را از درآمد و ارزش افزوده آن منتفع سازد .
    چنانچه دارائی صندوق و به تبع آن منافع و سود حاصله بطور مجزا حفظ و حراست شود این تغییر موسوم به امور مناسب خواهد بود و اما چنانچه دارائی صندوق در مس ادغام شود ، چیزی جز طلا دادن و مس گرفتن تعبیر نمی شود
    این مهم را جناب دکتر سعد محمد مدیرعامل مس طی برگزاری مجمع در سالن حج و زیارت به نحو احسن عنوان داشتن ، نگرانی از آنجاست که این مهم بهر تقدیر مغفول بماند و در مسیر امور توجه لازمه معطوف نگردد .
    با تشکراز بابت درج این مطلب در انظار بازنشستگان معزز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *