روش هایی که برای یک بازنشستگی سالم باید برگزید

 

یک پایگاه اطلاع رسانی موسوم به" پلن فوریور هلث" با استناد به نتایج پژوهش های مشترک چند موسسه تحقیقاتی آمریکا و…….راه  وروش هایی برای یک بازنشستگی سالم از مقالات تحقیقاتی این موسسه ها ارائه داده است. akse_bazneshastegan_shlamati.jpg

در ابتدای گزارش نتایج تحقیقات به دست از پژوهش های موسسات یاد شده ،آمده که آشکار وبدیهی است دریافت حقوق های کلان ومزایای بی شماروبطور کلی امکانات مالی گسترده در دوران بازنشستگی در صورتی که توام با سلامت وتندرستی نباشد،هرگز بازنشستگی ایده ال ومطلوبی  نخواهد داشت.

در این گزارش آمده،این نیز بدیهی است که حفظ سلامت وتندرستی واجتناب از ابتلا به بیماری ها ی گوناگون در دوران بازنشستگی منوط به کسب آگاهی ودریافت اطلاعات تازه از منابع درمانی وبهداشتی ؛ به خصوص در  رابطه با طب وبهداشت سالمندی است.

تنظیم برنامه های دقیق ومبتنی بر اخرین روش های بهداشتی وتندرستی از منابع قابل وثوق ومشاوره با افراد مطلع وبصیر در زمینه مسائل تندرستی ودرمانی یکی دیگر از روش هایی است که موسسات مزبور به بازنشستگان سالمند برای دستیابی به یک بازنشستگی ایده ال وتوام با سلامت کامیابی توصیه شده است.

دست یابی به اطلاعات بهنگام وآگاهی از اخرین  پدیده های علمی وپزشکی کمک شایان توجهی به بازنشستگان وسالمندان برای اتخاذ روش های سالم در زندگی روزانه خود ودوری گزیدن از ابتلا به بیماری های گوناگون ،خواهد شد.

در بخشی از این گزارش تصریح شده که بیشتر شرکت های بیمه بخاطر حفظ منافع وکسب در امد بیشتر تا انجا که بتوانند از ارائه خدمات و سرویس های لازم به افراد تحت پوشش خود کاسته ومی کاهند وحتی تعداد زیادی از شرکت های بیمه از ارائه خدمات  وسرویس وبطور کلی تحت پوشش قراردادن افراد گروه سنی بالاتر از ۶۵ سال ،دریغ می ورزند یا تحت شرایط دشواری مالی این گروه را تحت پوشش قرار میدهند و این مسئله می تواند اکثر بازنشستگان را که در سنین بالاتر از ۶۵ سالگی قرار دارند با مشکلات ودشواری هایی روبه رو سازد.

برای رویارویی با این شرائط  دشوار چاره ای جز عمل کردن به دستورات و توصیه هایی که برای سلامت وتندرستی وشادابی وکامیابی سالمندان بازنشسته  ارائه شده است ،نخواهیم داشت.

در بخشی از این گزارش به سالمندان بازنشسته توصیه شده که یکی از راههای اصلی اطمینان از سلامت وتندرستی انجام آزمایش های طبی به صورت مرتب ودر زمانبندی های خاص است.

انجام این آزمایش ها به خصوص برای آندسته از بازنشستگان سالمندی که از بنیه وتوان مالی زیادی برخوردار نیستندواز عهده هزینه های سنگین بستری شدن در بیمارستانها بر نمی آیند ،ضرورت بیشتری دارد.

مشاوره با افراد مطلع در حوزه بهداشت ودرمان وعمل به توصیه های بهداشتی ودر پیش گرفتن رژیم غذایی زیر نظر پزشک ،از دیگر توصیه های است که موسسات یاد شده برای حفظ سلامت وتندرستی بازنشستگان سالمند ارائه کرده اند.

دوری از مصرف دخانیات وکشیدن سیگار یکی از توصیه های مهمی است که کار شناسان موسسات یاد شده برای حفظ سلامت وتندرستی بازنشستگان سالمند ارائه کرده زیرا که کشیدن سیگار باعث  پر فشاری خون می شود یعنی افزایش فشار خون یکی از مهمترین واصلی ترین علت سکته مغزی است بنابراین کنار گذاشتن سیگار برای حفظ سلامت امری ضروری است.

مصرف سیگار علاوه بر آسیب زدن به ریه ، کبد ،کلیه ،دستگاه گوارش ،باعث لختگی خون در رگها شده مانع از رسیدن اکسیژن به قلب نیز می شود .

اطلاع از وزن و افزایش وکاهش آن امری ضروری است زیرا کاهش وافزایش وزن می تواند یک عامل مهم در تهید سلامت تندرستی به خصوص در بازنشستگان سالمند که تحرک کمتری نسبت به دیگران دارند ، است .

وجه مشترک رژیم غذایی سالمندان خودداری کردن از مصرف غذاهای گوشتی وچرب وروی کردن با خوردن بیشتر میوه وسبزیجات است.

مصرف لبنیات کم چرب برای سالمندان زیان ندارد اما از افراط در خوردن هر ماده غذایی باید پرهیز شود .

بیماری قند یکی از مواردی است که تعداد زیادی از سالمندان وبازنشستگان به آن دچار می شوند بهترین شیوه برای مبتلا  نشدن به این بیماری ،پرهیز از افراط در خوردن مواد قندی وگلوکز است.

ورزش وتحرک جسمی برای حفظ سلامت وتندرستی امری الزامی است اما نباید فراموش کرد که تمرین های ورزشی باید منطبق با شرایط سنی و در اغاز حتی المقدور باید سبک وکوتاه باشد.

امروزه ثابت شده که مسائل روحی تاثیر شایان توجهی در حفظ سلامت وتندرستی ویا بالعکس به خطر افتادن آن دارد وبهترین توصیه ای که در زمینه به سالمندان وهمه افراد شده آن است که هیچکس جز خود فرد یا به عبارت صحیح تر بهتر از هر فرد دیگری ،خود ما می توانیم در اتخاذ شیوه هایی که از راه فرار برای دوری از فشارهای روحی ( استرس) وعصبانیت وخشم وبطور کلی هر آنچه که آرامش درونی ما را بهم می زند،به خود کمک ویاری رسانیم.

تاثیرات عوارض روحی بر جسم وبر هم زدن سلامت جسم زیاد است وبطور اختصار اشاره می شود استرس یا فشار روحی زیاد می تواند با عث زود رنجی وتحریک پذیری وافسردگی ونیز انقباض ماهیچه ها،افزایش ضربان قلب وفشارخون شود اما اسودگی خیال وخونسردی ،باعث شل شدن ماهیچه ها و واکنش در برابر استرس خواهد شد.

تمرین هایی برای آسودگی خیال وخونسردی توصیه شده از جمله این توصیه ها می توان از تمرکز نفس عمیق کشیدن ،شل کردن ماهیچه ها ،گوش دادن به موسیقی راحت کننده خیال وفکر وچشم دوختن به مناظر خوش آیند ،نام برد ؛حتی المقدور خوددار یا خویشتن دار باشید واز نشان دادن واکنش فوری در برابر استرس خودداری کنید.

         

  پایگاه اطلاع رسانی کانون بازنشستگان صنعت مس

ثبت نظر