پروستات وبیماری های ان

پروستات چیست؟جای آن کجاست؟ و با مشاهده چه علامت هایی باید به پزشک مراجعه کرد؟

این سوال هایی است که برای هر فردی مطرح میباشد به همین دلیل ابتدا دانستن ساختمان و کار غده پروستات لازم میباشد
غده پروستات، در زیر مثانه واقع شده است و مایعی را تولید می کند که به آن “منی” میگویند و این مایع در اوج لذت جنسی خارج می گردد. هورمونهایی که از بیضه ها ترشح می گردند به پروستات کمک میکنندکه عمل خود را به خوبی انجام دهد و در صورتی که این هورمونهایی مردانه مقدارشان کاهش یابد پروستات کوچک می گردد ، لازم به ذکر است که این هورمون ها از بیضه ها ترشح می شوند.
در نزدیکی پروستات، دو عضله حلقوی تنگ کننده وجود دارد که به آنها “اسفنکتر”می گویند. این اسفنکترها باعث کنترل مثانه شده و از نشت ادرار از مثانه جلوگیری می کنند. آنها همچنین به خروج مایع منی در زمان اوج لذت جنسی کمک می کنند. عضله حلقوی که در پایین پروستات قرار دارد و به آنها اصطلاحاً “اسفنکتر خارجی مثانه” اطلاق می شود، برای جلوگیری از نشت ادرار از مثانه به بیرون، اهمیت دارد.
احتباس یا بند آمدن ادرار، یکی از ناخوشایندترین چیزهایی است که می تواند در آقایان دچار مشکلات پروستات رخ دهد. در چنین مواقعی، این افراد احساس دفع ادرار دارند اما وقتی به توالت می روند با تمام زوری که می زنند هیچ ادراری خارج نمی شود و یا اینکه فقط چند قطره بیرون می آید. وقتی که مثانه یک فرد دچار مشکلات پروستات پر از ادرار می گردد، درد آن نیز به تدریج بیشتر و بیشتر می شود. گاهی اوقات بعد از یک مدت طولانی ناراحتی، بالاخره به طور خود به خود مشکل برطرف می شود. اما اغلب این اتفاق نمی افتد و شخص را مجبور می سازد که به بیمارستان برود و یک سوند در مثانه اش قرار بدهند تا ادرارش تخلیه شود. سوند گذاشتن به نظر کمی ناخوشایند می آید اما به قدری مؤثر می باشد که پزشکان از آن به عنوان باارزش ترین کاری که می توانند برای یک بیمار انجام دهند نام می برند.

چگونه بیماریهای پروستات ایجاد میشود؟
پروستات اطراف مجرایی را که از مثانه خارج می شود و به آن “پیشابراه” گفته می شود ر احاطه کرده است
با بالاتررفتن سن آقایان ، پروستات آنها نیز معمولاً بزرگتر می شود. بیشتر این بزرگ شدن پروستاتها، از سنین بالاتر از ۵۰ سال شروع می گردد، بنابراین چنین مشکلی در افراد پیر، بسیار زیاد دیده می شود. این واقعیت است که بزرگ شدن پروستات به خودی خود اهمیتی ندارد چرا که مشکل ایجاد شده به اندازه واقعی پروستات ربطی ندارد اما در واقع بزرگ شدن پروستات، باعث فشرده شدن مجرای ادرار یا همان پیشابراه و باریک شدن سوراخ خارجی مثانه می گردد در این وضعیت ، تنگی ایجاد شده باعث آهسته شدن جریان ادرار می شود.
..

همانطورکه بسیاری از مردم نمی دانند که پروستات در کجای بدن قرار دارد. در واقع هنوز هم در مورد پروستات، مسائلی وجود دارد که نیازمند تحقیقات بیشتر است.اما باید بدانیم:
موادی که بوسیله غدد ترشح می شوند درلایه ای به نام اپی تلیوم غدد تولیدمی شوند. اپی تلیوم شامل لایه هایی است که به آنها اصطلاحاً سلولهای اپی تلیال اطلاق می شود. در تمام غده ها، اپی تلیوم بوسیله بافتی به نام استروما احاطه می شود. درپروستات هم با وجودیکه شبیه یک عضو منفرد می باشد اما در واقع از دو قسمت مختلف به نام داخلی و خارجی تشکیل شده و هردوی این قسمتهاشامل غددی (اپی تلیوم) که توسط بافت استروما(حاوی عضلات) احاطه شده میباشدبا این توضیح درک ما از بیماریهایی که پروستات را گرفتار می سازند و نحوه درمان آنها متفاوت می باشدکهالبته هرکدام از این قسمتهاامادگی ابتلاء به بیماریهای مختلفی را دارند
معاینه پروستات
پزشک شما یک معاینه کلی انجام خواهد داد که شامل *فشار خون* معاینه شکم جهت تشخیص اینکه آیا پروستات شما بزرگ شده است یا خیرمیباشد*.معاینه آلت تناسلی و بیضه ها*قسمت آخر معاینات، پروستات می باشد*. این قسمت معاینه توسط پزشک انجام می گیردبه این صورت که با قرار دادن انگشتش در داخل مقعد، پروستات را معاینه می کند. این عمل را اصطلاحاً توشه رکتال می‌گویند برای بسیاری از مردان انجام این معاینه خوشایندی نیست و به همین علت به پزشک مراجعه نمی کنند.
جهت معاینه پروستات، پزشک از شما میخواهد که به سمت چپ خود بخوابید، گاهی پزشکان وضعیت های دیگری را درخواست می کنند که در هنگام انجام معاینه اهمیت زیادی دارد ، شما تا آنجا که ممکن است ریلکس و شل باشید زانوهارا خم کنید که پروستات شما راحت تر و بهتر معاینه شود. پزشک در حالیکه یک دستکش نازک پلاستیکی پوشیده مقداری ژل بر روی آن قرار می دهد تا انگشتش به اسانی وارد مقعد شود.
با این معاینه، پزشک می فهمد که پروستات بیمارچقدر بزرگ شده است آیا این بزرگی به علت بزرگ شدن خوش خیم پروستات (بی پی اچ BPH) می باشد یا مشکل دیگری وجود دارد انجام این معاینه معمولاً فقط چند ثانیه طول می کشد وبه طور طبیعی در هنگام لمس پروستات، هیچ دردی ایجاد نمی شود، اما در زمانیکه التهاب پروستات (پروستاتیت) وجود دارد،لمس پروستات توسط انگشت پزشک ، ایجاد دردمیکند.
پزشک برای شما درخواست آزمایشاتی خواهد نمود تا بتواند درمان صحیح خود را انجام دهد.
*. یک نمونه ادراری از شما گرفته خواهد شد تا بر روی آن آزمایش شود
*یک نمونه خون معمولاً برای ارزیابی چگونگی کارکلیه های شما و نیز برای سنجش ماده ای که اصطلاحاً به آن “آنتی ژن خاص پروستات” یا “پی اس ای” (PSA) گفته می شود، ازبیمار گرفته می شود. آزمایشهای خون معمولاً در عرض چند روز آماده می شوند.
آزمایشهای پروستات:
بعد از انجام معاینات و پرسیدن بعضی از سؤالات از بیمار، پزشک میداندکه وضعیت سلامت پروستات شما چگونه است.
البته پزشک شما می توانداین معاینات را در هنگام چک آپ سالیانه شماانجام دهد.و اگردر معاینات وازمایشات مشکلی در پروستات بیمارمشاهده شودبیمار به یک( اورولوژیست) جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار معرفی می کند..
انکته قابل توجه این است که از گفتن مشکلتان به پزشک ترسی نداشته باشید. چرا که با انجام معاینات و آزمایشها، وضعیت بررسی خواهد شد.
در مرحله بعد نوبت شرح حال دقیق تری میباشد:
اگردر آغاز ادرار کردن مشکلی دارید؟ اگر مدت ادرار کردن شما طولانی است؟
اگر همچنان بعد ادرار،ادرار قطره قطره می آید؟ اگرشبها چندین بار مجبور یدکه از خواب برای ادرار کردن بیدار شوید؟
برای اطلاع از وضعیت پروستات شما ، پزشک نیاز داردجهت تشخیص مشکل پروستات وشروع درمان مناسب سؤالاتی از شما می پرسید. سؤالاتی که نمونه ای از آنها اورده شده است همچنین در مورد سایر بیماری هایی و عملهای جراحی که انجام داده اید، سؤالاتی خواهد شد.
سرطان پروستات
سرطان پروستات چیست ؟علائم ان چه میبباشد؟سوالی که معمولا همه را نگران میکند
چگونگی تشخیص :
از انجائیکه تشخیص براساس علائم بیماری میباشدتوجه به علائم ضروری میباشد.
علائم سرطان پروستات شامل :
*ادرار دردناک
* وجود خون در ادرار
*،‌تکرر ادرار
*جریان ادرار ضعیف یا قطع و وصل شدن آن
سرطان پروستات می تواند به خارج پروستات رشد کرده، بافتهای اطراف آن را درگیر ساخته و همچنین می تواند به سایر قسمتهای بدن هم انتشاریابد (متاستاز بدهد).همچنین می تواند به استخوانها منتشرشده و موجب شکستگی و درد آنها شود. گاهی ، خود سرطان پروستات باعث می شود علایم پروستات دیده نشود و علامت اولیه بیماری ممکن است در سایر قسمتهای بدن دیده شود.

از روش های دیگر تشخیص:
*پزشک شما بالمس پروستات شما را معاینه می کند و اگر سفتی و نامنظمی غیرطبیعی لمس کند،
* یا مقدار PSA خون شما بالا رود، به سرطان پروستات مشکوک می شوددراین مواقع، پزشک درخواست سونوگرافی خواهد کرد.
*گاهی در تائید تشخیص بیمار به عمل جراحی TURPنیازداردو بعد از عمل جراحی و بررسی بافت پروستات، مشخص می شودکه به سرطان پروستات هم مبتلا می باشد
.* اسکن استخوان برای تشخیص این که سرطان به استخوانها هم متاستاز داده، انجام می گردد این کار با تزریق یک مقدار ماده رادیواکتیو به بیمار صورت می گیرد. قسمتهای فعال استخوان این ماده رادیواکتیو را جذب می کنند که در زمان اسکن استخوان، مشخص می شود.
البته گاهی در وضعیتهایی خاص مثل شکستگی های بهبود یافته استخوان آرتریت ها، و نیز بیماریهای خوش خیم استخوان نیز جذب ماده رادیواکتیو توسط استخوان افزایش می یابد.
*آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA): روش تشخیص زودرس سرطان پروستات می باشد
این آنتی ژن ماده ای است که فقط توسط پروستات ساخته می شود و پروستات به منی اضافه می کند. مقداری از ان به خون ریخته می شود که می توان مقدار آن را اندازه گیری کرد. وجود ماده PSA در خون آقایان طبیعی می باشد. یک پزشک دراین ازمایش می خواهد بداند که چه مقدار PSA در خون وجود دارد. ازانجائیکهPSA موجود در خون، از پروستات منشا میگیرد.پس هرچه پروستات بزرگتر باشد، مقدار PSA که به داخل خون وارد میشودهم بیشتر خواهد بود. دربعضی از بیماریهای پروستات مقدار نشتی PSA به داخل خون بیشتر شود
از جمله در سرطان پروستات، به همین علت است که برای کشف سرطان پروستات در افراد، از آزمایش PSA استفاده می کنند.حال اگر PSA شما بیشتر از حد طبیعی است دلیل سرطان نیست چرا که سایر بیماریهای پروستات نیز باعث افزایشPSA می شونداز جمله:
.وقتی که پروستات عفونت کرده است
بعد از عمل جراحی پروستات
به دنبال یک معاینه با سیستوسکوپ
وصل کردن سوند، مقدار PSA خون را افزایش می دهد.
همچنین بیشتردر التهاب پروستات که در افراد مسن ترکه دارای بیماریهای غیرسرطانی پروستات مثل(پروستاتیت)می باشند، میانگین PSAبالاتر است
آزمایش PSA برای پی بردن به وجود سرطان پروستات در افراد، بسیار مفید می باشد اما نتایج این آزمایش باید دقیقاً تفسیر شود. اگر مقدار PSA خیلی بالا برود، معمولاً نشان دهنده وجود سرطان پروستات است. اگر مقدار PSA فقط اندکی بالا برود، باید آن را به حساب بزرگ شدن یا سایر بیماریهای پروستات گذاشت وشما دچار سرطان پروستات نیستید، بلکه ممکن است دچار بزرگ شدن خوش خیم پروستات باشید.
*. تشخیص معمولاً با نمونه برداری از پروستات با استفاده از یک سوزن باریک تأیید می گردد.
*اسکن اولتراسوند ترانس رکتال: یک وسیله کوچک از طریق مقعد وارد راست روده می شود، وضعیت پروستات با سونوگرافی بررسی می شود که به این روش اسکن اولتراسوند ترانس رکتال گفته می‌شود. گاهی با استفاده از یک سوزن باریک ، نمونه کوچکی از پروستات برداشته و به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده میشود..
*اشعه ایکس و سونوگرافی :استفاده از اشعه ایکس در آزمایش IVU یا اوروگرام داخل وریدی قبلابرای آقایانی که دچار بیماری پروستات می شدند به کار می رفت. اما امروزه از این آزمایش در هنگام وجود خون در ادرار استفاده می شود.
*عکس ساده رادیوگرافی از شکم نیز می تواند سودمند باشد
درمان سرطان پروستات:
*اگر سرطان در مراحل اولیه بوده و هنوز به جاهای دیگر گسترش نیافته باشد، برداشتن یا انهدام توده سرطانی، می تواند باعث درمان بیماری شود. تا همین اواخر، این عمل تنها کاری بود که برای اکثر سرطانها انجام می شد
*در صورتی که سرطان به جاهای دیگر گسترش یافته بود، کار زیادی نمی شد انجام داد
. با این حال درمانهای متعددی وجود دارد که می توان سرطان را در صورتی که به جاهای دیگر هم گسترش یافته باشد کوچک کرد. سرطان پروستات یکی از اولین انواع سرطانی بود که برای آن درمان خاصی ابداع شد.
انواع جراحی های پروستات:
امروزه جراحی پروستات مانند قدیم باز نیست یعنی در این روش برش جراحی نداریم البته امروزه هم اگر پروستات خیلی بزرگ باشد عمل جراحی به صورت “باز”میباشد و، قسمت بزرگ شده پروستات برداشته می شود این نوع جراحی، بهترین روش می باشد و معمولاً خیلی موفقیت آمیز است قبل از جنگ جهانی دوم، روشی را ابداع کردند که اصطلاحاً به آن “تراشیدن پروستات از طریق پیشابراه” یا TURP گفته می شود. امروزه تقریباً تمام عمل های جراحی پروستات به این صورت انجام می گیرد. یک وسیله لوله مانند از طریق پیشابراه به پروستات فرستاده می شود. دوربینی که در این وسیله وجود دارد، کمک می کند تا جراح مشکل را دیده و با استفاده از جریان الکتریسیته قطعه قطعه آن را تراشیده و بیرون آورد و با استفاده از جریان الکتریسیته هرگونه خونریزی در آن محل را نیز بندمی آورد. پس از برداشتن قسمتهای بزرگ شده پروستات، ادرار می تواند به راحتی از آن عبور کند. . عمل جراحی حدوداً نیم ساعت طول می کشد.
در صورتی که بیمار بخواهدبااستفاده از یک دوربین که متصل به یک تلویزیون کوچک است می تواند عمل جراحی را از طریق تلویزیون مشاهده نماید.
عمل جراحی در حالیکه بیمار بیدار می باشد با روش بی حسی نخاعی انجام می گیرد گاهی نیز از بیهوشی عمومی استفاده می شود. جراح سعی خود را می کند که به عضله تنگ کننده ا ی که در زیر پروستات قرار دارد آسیبی وارد نشود تا بعد از جراحی، بیمار بتواند کنترل ادرار داشته باشداما عضله تنگ کننده ای که در اطراف قسمت خروجی مثانه قرار دارد با استفاده از این روش، بریده میشود،
امادگی قبل از جراحی
بیمارباید روز قبل از عمل جراحی در بیمارستان بستری شود. چند آزمایش خون و یک عکس رادیوگرافی از قفسه سینه و معاینه کلی، از بیمارانجام می شود. شمامیتوانید خودتان بین بیهوشی عمومی و بی حسی نخاعی، یکی را انتخاب نمایید اما اگر شما دچار یک بیماری ریوی هم باشید، بیهوشی عمومی برای شما توصیه نمی گردد.
این جراحی به این صورت است که بعد از عمل جراحیTURP وجود سوند در مثانه می تواند کمی ناراحت کننده باشدو احساس پر بودن در مثانه حس می شود ، اما بیمار دردهایی که در سایر جراحی ها وجود دارد را تجربه نخواهد کرد. اگر دردها شدید باشند، داروهای مسکن تجویز خواهد شد .بیمار بعد از عمل جراحی TURP (تی.یو.آر.پی) معمولاً ۴ یا ۵ روز در بیمارستان بستری می باشدچون در عمل جراحی TURP (تی.یو.آر.پی) هیچ برشی بر روی پوست ایجاد نمی شود، دردهای بعد از عمل جراحی بسیارکمتر از سایر جراحی ها می باشد.

حال بعد از جراحی چه مراقبت هایی لازم است؟
*کنترلدرد با مسکن

*کنترل خونریزی
اکثر خونریزی ها در پایان عمل جراحی تحت کنترل در خواهند آمد اما مقداری خون ممکن است وارد ادرار شودبنابراین در طی یکی دو روز بعد از عمل جراحی، ادرار ممکن است کاملاً خون آلود باشد گاهی اوقات، این خون لخته شده و جلوی سوراخ سوند را می گیردکه پزشک یا پرستار می تواند با استفاده از یک سرنگ، این لخته را پاک کندالبته پس از عمل جراحی، سوند (کاتتر) قرار داده شده در مثانه جهت تخلیه ادرارمعمولاً بعد از دو روز برداشته می شود با خروج سوند از مثانه بیمارباید قارد باشد که ادرار نماید
*کمک جهت بازگشت به زندگی عادی
اغلب کنترل ادرار در اوایل برای شما مشکل خواهد بود. مخصوصا در طی یکی دو روز اولی که سوند برداشته می شودحتی دچار تکرر ادرارمی شوید و مجبورمی شوید که بیشتربه توالت بروید و شما توسط یک فیزیوتراپیست (یا یک پرستار) تمریناتی را یاد می گیریدکه به کنترل ادرار کردن شما کمک می نماید.
گرچه در عمل جراحی TURP هیچگونه برشی بر روی پوست نداریم که احتیاج به ترمیم داشته باشد، اما خود پروستات دارای زخم بوده و چند هفته وقت لازم دارد تا زخمهایش التیام یابند
چند سفارش بعد عمل
* نوشیدن مقادیر زیاد آب و مایعات
*. بلند کردن اجسام سنگین ممنوع
*به مدت دو یا سه هفته رانندگی نکنید
. *از انجام مقاربت های جنسی دراین مدت خودداری نمایید.
*،گاهی اوقات در ادرارتان تکه هایی از بافت رامی بینید، گاهی اندکی خون در ادرارتا خونریزی شدیدی هم ممکن رخ دهد دچار هراس و نگارنی نشوید. مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید و در صورتی که بعد از چند ساعت ادرار هنوز خون آلود بودبا جراح تماس بگیرید
*اگرلخته های خون در ادرار کردن اشکال ایجاد کرد به بیمارستان مراجعه کرده و یکی دو روزی سوند به شما وصل شود. گاهی اوقات علت این خونریزی ها یک عفونت است که در چنین مواردی، آنتی بیوتیکهای مناسب توصیه می گردد. . چنین خونریزیهایی معمولاً بهبود می یابند
.*بعد از عمل جراحی پروستات، فشار و سرعت جریان ادراری این افراد بسیار زیاد می شود بطوریکه موجب تعجب آنها می گرددچرا که بزرگ شدن خوش خیم پروستات به تدریج و در طی چندین سال رخ می دهد و مثانه آنها در طی این مدت با فشار بیشتری کار می کندپس، تکرر ادار وجود دارد و، بعد از عمل جراحی برای برطرف شدن این علایم زمان زیادی لازم است یا هیچگاه به وضعیت طبیعی برنگردد زیرا این وضعیت بیشتر به بالا رفتن سن و پیری مربوط است تا به اشکالات پروستات.
* ادرار از حفره ای که در عمل جراحی پروستات ایجاد شده نشت میکندو قطره قطره آمدن ادرار دربیمار ایجاد مشکل می کند.که با کمی مراقبت می توان در هنگام ادرار کردن، این وضعیت را کنترل نمود.
*مشکلی که پزشکان به آن “انزال معکوس” اصطلاحاً می گویند تقریباً بعد از عمل جراحی همیشه اتفاق می افتد. در این موارد، در هنگام اوج فعالیت جنسی، مایعی (منی) خارج نمی گردد.و علت ان این است که در جراحی، عضله تنگ کننده ای که در اطراف گردن مثانه و در بالای پروستات قرار دارد، با بافت پروستات بریده می شود و به همین علت در هنگام انزال، مایع منی به جای اینکه به طور طبیعی به سمت بیرون بیاید به داخل مثانه می رود. معمولاً سایر فعالیتهای جنسی، طبیعی بوده و مشکلی در آنها وجود ندارد. اگر شما قبل از عمل جراحی از تکرر ادرار رنج می برید، ممکن است بعد از عمل جراحی دچار نشتی و قطره قطره آمدن ادرار هم بشویدبرای رفع این مشکل باید:
*به طور موقت از قرصهایی استفاده نمایید
با انجام تمرینات خاصی می توان عضله تنگ کننده ای که در زیر پروستات قرار داردو در طی عمل ضعیف شده را تقویت نمود و مشکل را برطرف کرد
*اگر این مشکل به طور دایمی باقی بماند. دراین موارد می توان با انجام یک عمل جراحی، این وضعیت را اصلاح نمود
.*گاهی اوقات، نشتی و قطره قطره آمدن ادرار به دلیل ناکافی برداشتن پروستات در هنگام عمل جراحی صورت می گیرد. در چنین وضعیتی باید دوباره اقدام به عمل جراحی پروستات (TURP) شود.
در کل افرادی که تحت عمل جراحی تی.یو.آر.پی TURP قرار گرفته اند در میان سایر بیمارانی که به اورورلوژیستها مراجعه می کنند از رضایت بیشتری برخوردارند. اکثر آنها از انجام عمل جراحی، خوشحال و راضی هستند، اما تعداد کمی از آنها هم که قبل از عمل جراحی، علایم خفیفی داشته اند از نتایج عمل جراحی رضایت نداشته و دچار مشکلات بیشری شده اند.

جراحی سرطان:
اکثر افراد انتظار دارند که با عمل جراحی و برداشتن تمام یا قسمتهایی از پروستات، سرطان آنها درمان شود.حال انکه سرطان پروستات تا وقتی به جاهای دیگر بدن گسترش نیافته است به سختی تشخیص داده می شود و در آن هنگام هم دیگر تنها با برداشتن پروستات نمی توان بیماری را معالجه نمود.در ضمن ، عمل جراحی برداشتن پروستات، فقط در بیماران با سنین کمتر و در مواردی که دلیلی وجود داشته باشد که بدانیم سرعت رشد سرطان زیاد می باشد، انجام می گردد.
مثلا سرطانهای کوچک پروستات که خیلی به آرامی رشد می کنند و حدود ۱۰ سال طول می کشد تا علایم خود را نشان دهند ویا یک شخص سالخورده (مثلاً ۸۵ ساله) این نوع از سرطانها که خیلی به کندی رشد می کنندو مشکل زیادی ایجاد نکرده رانباید تحت عمل جراحی قرار داد، زیرا در سن آنها، تحمل عمل جراحی بسیار سخت می باشد. به همین دلیل معمولاً عمل جراحی فقط در مردان زیر ۷۰ سال توصیه می شود، گرچه سن دقیق آن بستگی به وضعیت سلامت هر فردی متفاوت است.

بزرگ شدن خوش خیم پروستات
در آقایان اکثرا با افزایش سن آنها، پروستات هم بزرگ می شود. ، این بزرگ شدن خوش خیم (ساده و غیرسرطانی)را به آن اصطلاحاً “بزرگ شدن یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات” یا به طور اختصار “بی پی اچ” (BPH)می گویند. علت دقیق این بزرگ شدن پروستات هنوز نامشخص است، اما مردانی که در سنین جوانی بیضه هایشان را از دست داده اند و عقیم شده اند، هیچگاه دچار بزرگ شدن پروستات نمی شوند این بزرگ شدن پروستات، نیازمند هورمونهای مردانه است واکثر مردان بالای ۸۰ سال دچار بزرگ شدن خوش خیم پروستات هستند و حدود نیمی از آنها علایم بزرگ شدن پروستات را نشان می دهند.
بزرگ شدن خوش خیم پروستات (بی پی اچ BPH) از قسمت داخلی پروستات آغاز می گردد و وقتی که بزرگ می شود، به قسمت خارجی پروستات فشار وارد آورده و آن را به سمت پوسته آن، که اصطلاحاً به آن کپسول گفته می شود، می فرستد. بزرگ شدن خوش خیم پروستات هیچگاه به خارج از پروستات انتشار نمی یابد.

درمان بزرگی پروستات(خوش خیم) :
تا چند سال پیش تنها درمان برای بزرگ شدن خوش خیم پروستات، انجام عمل جراحی بود.اما اگر علایم افراد مبتلا به بزرگ شدن خوش خیم پروستات، زیاد هم بد نباشدتنها این افراد نیاز دارند که مطمئن شوند که مشکلشان وخیم و جدی نیست و با چند توصیه ساده مثل دقت کردن در میزان نوشیدن مایعات، وقت کافی گذاشتن برای ادرار کردن و تخلیه مثانه و کنار آمدن با سایر علایم جزئی این وضعیت، می توانند بدون اقدام به عمل جراحی، به زندگی طبیعی خود ادامه دهند.
تحقیقات نشان داده است که عمل های جراحی پروستات در مواردی که بیمار از علایم شدید بیماری رنج می برد، معمولاً موفقت آمیز هستند، اما بسیاری از افرادی که فقط دچار علایم جزئی بیماری بوده اند و اقدام به عمل جراحی کرده اند، نتایج موفقیت آمیزی کسب نکرده اند و اگر علایم بیماری، خفیف و جزئی باشد، عوارض جانبی درمان آن ممکن است از خود بیماری هم بدتر باشد.
چه موقع اقدام به عمل جراحی میشود؟
*اگر بیمار دچار احتباس (بند آمدن) ادرار شده است یا اگر انسداد راه ادراری باعث نارسایی کلیه ها شده است مؤثرترین روش درمان بزرگ شدن خوش خیم پروستات (بی پی اچ BPH) انجام عمل جراحی می باشد. *گاهی اوقات آزمایشها نشان می دهند که انسداد راه ادراری به قدری بد است که باید با عمل جراحی اقدام به جلوگیری از عوارض این انسداد شود.
* اگر علایم بزرگ شدن خوش خیم پروستات خیلی شدید هستند، معمولاً انجام عمل جراحی، بهترین راه بهبود آنها می باشد.
* حتی اگر علایم بیماری خفیف و جزئی باشند، اما آزمایشها نشان دهند که پروستات باعث انسداد زیاد راه ادراری شده است، عمل جراحی تنها راه مؤثر می باشد.
در مقایسه با سایر عمل های جراحی، عمل جراحی پروستات کاملاً بی خطر می باشد. آقایانی که بیماریهای دیگری هم دارند (مثل بیماریهای قلبی یا ریوی) می توانند به راحتی اقدام به عمل جراحی پروستات کنند، اما باید توصیه هایی را که از طرف پزشک به آنها می شود را انجام دهند.

درمان دارویی چه زمان توصیه میشود؟
*برای مردانی که علایم پروستات آنها زیاد هم بد نمی باشد
*یا اینکه نمی خواهند تحت عمل جراحی قرار بگیرند
* یا اینکه از وضعیت مناسبی برای عمل جراحی پروستات برخوردار نیستند
.. برای دارو درمانی در پروستات، دو دسته دارو وجود دارد
که یک دسته از این داروها باعث کوچک شدن پروستات می شوند
و دسته دیگر باعث شل شدن عضله پروستات و گردن مثانه می گردند.
هر دو نوع این داروها می توانند انسدادی که توسط پروستات ایجاد شده را کاهش داده و علایم آن را کاهش دهند.
پروستاتیت یا التهاب پروستات:
در اثر عفونت، التهاب پروستات یا اصطلاحاً پروستاتیت ایجاد می شود و نسبتاً شایع می باشد. این وضعیت تقریباً در هر سنی ممکن است رخ دهد. گاهی اوقات باعث ایجاد علائمی مثل التهاب مثانه میشودمانند احساس سوزش در هنگام ادرار کردن در آقایان مسن تر که دچار بزرگ شدن خوش خیم پروستات هم هستند، التهاب پروستات می تواند باعث افزایش ناگهانی علایم آن (مثل بند آمدن ادرار) شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *